Biases in onze systemen

Bias betekent vooroordeel. We spreken over bias in AI als een machine systematisch resultaten geeft waarin een bepaalde groep van mensen over- of net ondervertegenwoordigd is. Een ‘bias output’ kan je herkennen omdat die bepaalde vooroordelen bevestigt. Het kunnen vooroordelen zijn op basis van sociale klasse, ras, geslacht, gender, nationaliteit of leeftijd... Bias in AI ontstaat wanneer een systeem is getraind op basis van onvolledige of niet-representatieve data.  

Een voorbeeld van bias kan zijn dat een systeem getraind is op het herkennen van blanke gezichten, maar geen mensen van kleur herkent omdat het algoritme niet getraind is om niet-blanke mensen te herkennen. 

Stel, een ondernemer is op zoek naar een nieuwe collega en laat zich daarin helpen door een recruitment-bot op basis van AI. Als de bot enkel wordt gevoed met gegevens over het huidige personeelsbestand, dan is de kans groot dat die kandidaten zal zoeken die, qua achtergrond, leeftijd, geslacht en opleiding heel sterk lijken op de huidige medewerkers en daarbij voorbijgaat aan kandidaten die een meer diverse achtergrond hebben. 

Kunnen we ervan uitgaan dat, hoe meer mensen AI-systemen gaan gebruiken en het algoritme gaan voeden met data en feedback, hoe diverser en inclusiever die systemen gaan worden?  

Waarom is het belangrijk om ons ethische vragen te stellen bij het gebruik van AI? 

In welke mate moet je als bedrijf transparant zijn over de mate waarin je AI gebruikt? Moeten klanten steeds kunnen nagaan of zij met een chatbot of met een echte persoon communiceren? Wie heeft de intellectuele eigendom van de output van een AI-systeem? Wie is verantwoordelijk voor de fouten die een AI-systeem maakt? Wat moet je doen als je je systeem hebt getraind op basis van onvolledige of niet-representatieve data? Het zal mogelijk worden om te kunnen voorspellen welke medewerker het risico loopt op burn-out als we AI een analyse laten maken van de chats, mailcommunicatie, het surf- en klikgedrag van die persoon. Is dat een schending van de privacy? Hoe moet werk dat door een machine op basis van AI wordt verricht worden belast? In de toekomst zullen we honderden toepassingen van AI ons dagelijkse leven beïnvloeden en de spelregels liggen nog lang niet allemaal vast.   

De EU heeft in 2019 al een kader uitgewerkt met ethische richtlijnen voor betrouwbare AI

Deep fake of diep realistisch? 

Deep fake is vorm van nepnieuws dat vertrekt van bestaande beelden die worden gemanipuleerd of bewerkt door artificiële intelligentie.  

Een sterk voorbeeld van deep fake is deze speech van voormalig president Obama.

Vandaag zijn we nog in staat om de fake Obama relatief makkelijk te onderscheiden van de echte, maar in de toekomst zullen deze toepassingen steeds realistischer worden. We zullen steeds waakzamer moeten worden om echt van fake nieuws te onderscheiden.  

Wat is het singularity point in AI? 

Het singularity point of singulariteitspunt is het punt waarop artificiële intelligentie de menselijke intelligentie zal inhalen. De systemen zullen sneller leren en slimmer worden dan mensen. Dit kan in de toekomst leiden tot een situatie waarbij machines hun eigen technologie kunnen creëren, zonder dat de mens die ontwikkelingen nog kan controleren. Machines zullen zelfs aan een sneller tempo kunnen innoveren dan mensen.  

Hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen is moeilijk te voorspellen, net daarom is het belangrijk om vandaag al heel bewust om te gaan met hoe AI onze dagelijkse realiteit beïnvloedt. We hebben er baat bij om met z’n allen meer kennis over AI op te doen en onze “geletterdheid” op vlak van AI te vergroten. Laten we met z’n allen leren hoe AI werkt; hoe het wordt gebruikt en hoe je het kan toepassen.  

Dit is nog maar het begin...

We staan aan het begin van nieuwe, spannende en nuttige technologische ontwikkelingen die we met een open maar kritische geest moeten benaderen. Er worden vandaag duizenden ideeën op basis van artificiële intelligentie ontwikkeld. Enkele van deze ideeën zullen de wereld veranderen. Het is aan ons om ze te ontdekken, te omarmen, te vrezen en ervan te gaan houden.  

Meer weten over AI?

BrAInfood: Ga zelf aan de slag met AI

We hebben het allemaal druk druk druk. Maar stel je voor dat artificiële intelligentie ervoor kan zorgen dat je sommige saaie klusjes tot 10 keer sneller kan afhandelen? Er zijn vandaag al honderden ai-toepassingen beschikbaar waar je volop mee kan experimenteren.

Ontdek ze hier.

BrAInfood: Welke begrippen moet je zeker kennen?

AI, ChatGPT, Dall-e, algoritmes, machine learning, deep learning... Iedereen heeft er de mond van vol. Maar wat betekenen die termen nu precies? Je hoeft geen krak te zijn om te kunnen meepraten. 

Traject: Artificiële intelligentie in jouw bedrijf?

Ondernemers zijn de afgelopen jaren in een sneltempo AI-technologie gaan gebruiken om efficiënter te werken en slimmer te gaan verkopen. AI wordt niet enkel gebruikt in grote bedrijven, ook jij kan artificiële intelligentie gemakkelijk in je zaak gaan toepassen!