Goed bezig? Doe de UNIZO-scan digitaliseren! 

Ben je mee met de laatste technologische trends? Zit je op de digitale trein, heb je die gemist of zit je nog wat achteraan? Check het via de UNIZO-scan digitalisering (met de steun van Imec). Deze scan meet de digitale maturiteit van je onderneming en geeft je advies en tips op maat.

Scan je onderneming

Begeleidingen

Of je nu starter, groeier of doorwinterde ondernemer bent, de één-op-één trajecten met onze ondernemerscoaches leiden tot een verrassend sterke cocktail. Verwacht je aan een mix van vernieuwende ideeën, strategische oogopeners, financiële inzichten en - als het nodig is - zelfs een spreekwoordelijke schop onder je kont. Nooit belerend, altijd positief inspirerend en in het volste vertrouwen. Je kan het ganse jaar door intekenen. Niet gevonden wat je zocht? Kijk op het overzicht met tijdsgebonden opleidingen.

Dompel je onder in digitalisering. 

SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud)

Social, Mobile, Analytics, Cloud

De vier technologieën verbeteren de bedrijfsvoering en helpen ondernemingen dichter bij de klant te komen met minimale overhead en maximaal bereik. De wildgroei van gestructureerde en ongestructureerde gegevens, gecreëerd door mobiele apparaten, draagbare technologie, verbonden apparaten, sensoren, sociale media, klantenkaartprogramma’s en het browsen op websites, creëert nieuwe businessmodellen. Geen van deze technologieën is bijzaak, want het is de integratie van de vier die het concurrentievoordeel en nieuwe zakelijke kansen creëert.

Evolutie en opkomst van SMAC

De term SMAC werd in 2011-2012 bedacht om de impact van de ‘consumentisering’ van IT te beschrijven. Enterprise computing bestond uit één-op-één communicatie en uit software en hardware die op één locatie leefden. De introductie van de mobiele apparaten en de toegenomen afhankelijkheid van ‘cloud computing’ zette het traditionele computermodel op zijn kop.

Sociale mediaplatform boden nieuwe manieren om klanten te bereiken, ermee te communiceren, ze te benaderen en te werven. Met gegevensanalyse werden ondernemingen slimmer rondom hoe, wanneer en waar mensen bepaalde goederen en diensten consumeren ondersteund door goedkopere en krachtigere verwerkingskracht en opslag. De cloud bood dan weer een nieuwe manier om toegang te krijgen tot technologie en de gegevens die een onderneming nodig heeft om snel te reageren op veranderende markten.  Het luidde een nieuwe manier in om infrastructuur, platforms en diensten te bouwen.

Nieuwe mogelijkheden voor de kmo

SMAC bracht en brengt nog steeds de mogelijkheden binnen het bereik van de kmo die tot voorheen alleen voor de grote bedrijven toegankelijk waren. De SMAC-stack integreren in de bedrijfsvoering helpt om op een slimme manier om te gaan met de snel evoluerende marktomstandigheden, technologische innovaties en werkgewoonten van uw medewerkers en die van uw klanten en leveranciers.

Hoe data verzamelen en verwerken in 4 stappen

Data is vandaag de heilige graal voor kleine en grote ondernemingen. Met data laat je je zaak efficiënter draaien. Data zijn de grondstof om artificiële intelligentie in je zaak te brengen. Hoe verzamel je deze data?

Volg de 4 stappen uit dit artikel.

Cybersecurity

Ransomware, phishing mails, virussen, … Vlaamse bedrijven worden dagelijks online bedreigd.  Hoe werkt jouw onderneming digitaal in alle veiligheid?  Welke oplossingen helpen je?  Hier ontdek je alvast heel wat informatie en een aantal oplossingen en financiële steun.

E-commerce 4.0, de webwinkel van de toekomst

De komst van e-commerce heeft een radicale verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we winkelen.  De afgelopen jaren hebben we genoten van de vrijheid om te kopen wat we willen, waar en wanneer we maar willen.

E-commerce evolueert nog steeds omdat het onconventionele manieren van kopen en verkopen blijft ontdekken.  Zet je schrap voor E-commerce 4.0, de gloednieuwe versie van e-commerce die gebruik maakt van de nieuwste en beste technologie om zonder gedoe aan de eisen van uw klanten te voldoen. 

  • UNIZO Retail E-commerce aanbod voor toekomstgerichte winkelhiers.
  • Wat de aard van jouw project en jouw persoonlijke achtergrond ook is, je hebt gelijk dat je de mogelijkheid van online verkoop wil onderzoeken. Er liggen immers heel wat kansen open op het internet voor ambitieuze ondernemers. Met de toolbox 'Start to e-commerce' willen we je alle tools aanreiken om jouw online project doordacht aan te pakken. Zo kan ook jij werk maken van een bloeiende, duurzame en rendabele online onderneming.
  • Met het UNIZO E-commercelabel kan je gerust zijn dat jouw webshop aan alle wettelijke regels voldoet, en weten jouw klanten dat ze in alle vertrouwen online bij jou kunnen kopen.

Industrie 4.0, onze industrie toekomstgericht

De integratie van digitale technieken maakt fabrieken intelligenter dan ooit.  Deze industrie 4.0-fase in industriële ontwikkeling leidt tot efficiëntere productietechnieken, slimme producten en nieuwe businessmodellen.

Diensten 4.0, de volgende stap in de dienstensector

Diensten 4.0, of de toekomst van diensten, kan worden gedefinieerd als de ‘volgende stap’ in de evolutie van dienstverlening, aangezien het de veranderingen omarmt die door de digitale economie worden veroorzaakt.

Onderzoeken uitgevoerd om inzicht te krijgen in de veranderde dynamiek van het landschap van de diensteneconomie en de rol die opkomende technologieën hierin spelen bevestigen die impact: veranderende klantenbehoeften, nieuwe dienstenmodellen en het informatie & communicatie ecosysteem bieden nieuwe mogelijkheden zowel aan de dienstenleveranciers en de klanten.

Everything-as-a-service (EAAS) is gedefinieerd als een belangrijk Diensten 4.0 model voor de dienstenleveranciers om te reageren op de kansen en risico’s die gepaard gaan met de technologische evolutie.  De cloud en het optimaal gebruik ervan samen met de (al dan niet gekochte of zelfgemaakte) toepassingen spelen hier een belangrijke rol.

Diensten 4.0 houdt de mens centraal.  Deze visie helpt de dienstenverleners om diensten aan te bieden end-to-end, zonder wrijving in het proces en anticiperend voor de behoeften van hun klanten.  Dit beperkt zicht niet alleen tot business-to-consumer (B2C) zoals detailhandel en restaurants, maar ook business-to-business (B2B), zoals logistiek maar ook intra-business functies, zoals interne organisatorische functies als Human Resources en financiën/boekhouding.

Bij Diensten 4.0 bekijkt men de machines als complementair. Hierbij denkend aan de prestaties te verbeteren door bepaalde repetitieve delen van de taken te automatiseren en zo de mensen te laten concentreren op de meer ‘menselijke’ aspecten zoals creativiteit, kritisch en analytisch denken, emotionele intelligenten en innovatie.  Dit zal dan verder aanmoedigen om nieuwe vaardigheden aan te leren, naadloos met opkomende technologieën te werken en zich te concentreren op die rollen die een hogere meerwaarde genereren.

Digitale vaardigheden. Leid jezelf op.

Je wil inspelen op de nieuwe trends en ontwikkelingen zoals de snelle digitalisering van onze maatschappij. Je wilt bijblijven en nog liever je concurrenten een stapje voor blijven. Dat vereist kennis van digitale tools en goede vaardigheden.  Voor jezelf en je personeel.

Hoe doe je dat terwijl er elke dag nieuwe technologieën worden geïntroduceerd?  Elders volgen we deze vernieuwingen, maar hier houden we de opleidingsmogelijkheden in het oog. Meet alvast jouw algemene digitale situatie met aandacht voor de digitale vaardigheden en ontvang specifiek advies op maat en algemene tips.  

  • Met onze "hybride" opleidingstrajecten bieden we jou het beste van twee werelden. We brengen je samen met andere ondernemers tijdens 5 thematische workshops, waar experts hun kennis met jou delen. Je kan er tegelijk ervaringen uitwisselen met de andere deelnemers. Daar bovenop bieden we jou individuele coaching op jou maat, om de nieuw opgedane inzichten optimaal te kunnen toepassen in jouw bedrijf. Deze trajecten worden op verschillende momenten doorheen het jaar georganiseerd, naargelang het thema en de sector. Hou zeker onze opleidingskalender in de gaten!
  • FOD opleidingen "Digitale vaardigheden"
  • Kmo's kunnen via de kmo-portefeuille van VLAIO een subsidie bekomen voor bepaalde externe opleidingen of advies bij geregistreerde dienstverleners. Kleine ondernemingen krijgen 30% subsidie tot een maximum van € 7.500 op jaarbasis. Middelgrote ondernemingen krijgen 20% subsidie, eveneens tot een maximum van € 7.500 op jaarbasis.
  • Heb je vragen over energie, circulaire economie, e-commerce, zorg en welzijn, digitalisering of andere thema’s, stel ze aan de experten van de hogescholen. "Blikopener" is er om organisaties te sensibiliseren op vlak van innovatie, om advies te geven en om indien het zover komt, projecten uit te werken. Transparante communicatie, het genereren van nieuwe ideeën, collectieve betrokkenheid en de 'proof of concepts' zijn sleutelfactoren in dit verhaal.

Artificiële Intelligentie

AI is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Je kan AI opdelen in 2 versies. 

  • Zwakke Artificiële Intelligentie (Narrow AI) is aangepast om een eenzame taak uit te voeren en werkt binnen een beperkte omgeving.  Het is geweldig in routinematige, fysieke en psychologische bezigheden.  Zo kan deze versie voorbeelden en verbindingen effectiever van informatie onderscheiden dan mensen.  Zelfrijdende auto’s, zoekmachines, vertaalmotoren, spamfilters, robotmaaiers zijn voorbeelden. 
  • Artificiële Algemene Intelligentie (Human AI) zou als een mens kunnen redeneren.  Menselijke kennis heeft niet het vermogen om zo snel als computers informatie te kunnen verwerken. 

Ondanks dat AI geweldige mogelijkheden biedt om aan klantbehoeften te voldoen en nieuwe bedrijfsmodellen te creëren zijn er ook wat nadelen zoals het ethische aspect. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI iedereen eerlijk behandelt en in hoeverre zijn organisaties verantwoordelijk voor het beschermen van de privacy? Artificiële intelligentie zal steeds verder verankerd raken in ons dagelijkse leven, zeker omdat het meer en meer op de werkvloer ingeburgerd raakt. Bots zullen voorspelbare taken en het beheer van ‘big data’ overnemen en ‘chatbots’ zullen antwoord geven op terugkerende, simpele vragen, zonder dat er een klantenservice medewerker aan te pas hoeft te komen. Mensen zijn natuurlijk niet geheel te vervangen door machines. Empathie, beoordelingsvermogen, creativiteit, inspiratie en leiderschap blijven menselijke eigenschappen.

Klaar om met artificiële intelligentie aan de slag te gaan met je onderneming?