Zeker van jouw energie
Hoe hou je de energiefactuur voor jouw onderneming betaalbaar? Kan je een vergoeding krijgen bij een stroomonderbreking? En hoe vraag je een verzwaring aan?

Informatie
Met wie contact opnemen om een aansluiting of verzwaring aan te vragen?
De aansluiting/verzwaring zal uitgevoerd worden door uw netbeheerder.
Je kunt hiervoor contact opnemen met de netbeheerder, maar je kan dit ook vragen aan een leverancier van elektriciteit of aardgas. Deze laatste zal dan op zijn beurt contact opnemen met jouw netbeheerder.
Klik hier voor het overzicht van netbeheerders.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/09/2024
Ongemakkenvergoeding na langdurige stroomonderbreking of bij laattijdige (her)aansluiting?
Onderstaande tekst betreft regionale materie die geldt voor het Vlaams Gewest, voor het Brussels Gewest: zie Sibelga.
Snelle schadevergoeding bij plotse en langdurige stroompanne
Gezinnen, zelfstandigen en KMO’s kunnen via de distributienetbeheerder (Fluvius) een forfaitaire schadevergoeding bekomen voor een plotse, niet-geplande, langdurige stroomonderbreking of een laattijdige (her)aansluiting.
De schadevergoeding is relatief beperkt, en staat los van de werkelijke schade die men al dan niet leed, daarom noemen we het eerder een “ongemakkenvergoeding”.
Bedrag van de vergoeding bij stroomonderbreking
Gezinnen
- 35 euro voor de eerste 4 uur
- 20 euro voor elke bijkomende schijf van 4 uur
=> deze bedragen worden verdubbeld in de winter (1 december tot 1 maart)
Bedrijven
- 20 procent van de distributiekosten van de maand voordien (met een minimum van 35 euro) voor de eerste 4 uur
- 10 procent van de distributiekosten (minimum 20 euro) voor elke bijkomende schijf van 4 uur
Bedrag van de vergoeding bij laattijdige aansluiting
Gezinnen
- 25 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
- 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting
Bedrijven
- 50 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
- 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting
- 100 euro per dag als het gaat om een aansluiting met detailstudie
Voorwaarden
- De (ongemakken)vergoeding geldt enkel voor een stroompanne die minstens vier uur duurt.
- Het mag niet gaan om een stroomonderbreking die het gevolg is van een noodsituatie of overmacht. Bij een volledige black-out ten gevolge van een probleem op het hoogspanningsnet van Elia is er bijvoorbeeld sprake van overmacht.
- Vooraf aangekondigde stroomonderbrekingen, bijvoorbeeld voor onderhoudswerken of bij het in werking treden van het afschakelplan tegen stroomschaarste, komen niet in aanmerking.
- De netbeheerder is geen vergoeding verschuldigd “als hij kan bewijzen dat hij de laattijdigheid van de (her-)aansluiting niet heeft kunnen beletten”. De netgebruiker ging bijvoorbeeld zelf in de fout, de aansluiting of heraansluiting werd verhinderd door de fout van een derde, of er was sprake van overmacht.
- Wat dan wel?
In praktijksituaties zal het vaak gaan om schade die veroorzaakt wordt nadat een aannemer een kabel beschadigde door graafwerken. In zo'n geval zal de schuldige de schade op zijn beurt moeten terugbetalen aan de netbeheerder.
Hoe de vergoeding bekomen?
- Vergoeding aanvragen bij Fluvius: zie https://www.fluvius.be/nl/thema/storingen-en-werken/klachten/fortaitaire...
- Binnen de 30 kalenderdagen die volgen op de realisatie van de (her)aansluiting of de langdurige onderbreking, naar gelang het geval.
- Als de aanvraag gegrond is, wordt de vergoeding betaald binnen 60 kalenderdagen die volgen op de indiening van een volledige aanvraag.
Is dat alles?
Neen, want er is nog steeds de juridische weg die ook kan bewandeld worden.
Wie echt grote schade leed, kan er nog steeds voor kiezen om via juridische weg een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen. In praktijk blijkt dat meestal niet succesvol, want men moet vaak een fout in hoofde van de netbeheerder kunnen aantonen, en dat is niet evident: de schade bewijzen is één ding, maar bewijzen dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt is veel moeilijker.
Tot slot
Alle forfaitaire vergoedingen worden (sinds 2015) elk jaar geïndexeerd, op basis van het indexcijfer van juni van het jaar ervoor.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Kan ik afgesloten worden van elektriciteit of aardgas omwille van wanbetaling?
Als een residentiële klant (gezin) in Vlaanderen zijn energiefactuur niet (meer) betaalt, dan mag de energieleverancier deze niet afsluiten van elektriciteit en/of aardgas.
De particulier met een residentieel contract ontvangt eerst een betalingsherinnering. Als hij daar niet tijdig op reageert, zal de leverancier hem een ingebrekestelling sturen. Reageert hij ook op die ingebrekestelling niet, dan mag de leverancier zijn contract opzeggen, maar dat betekent niet dat hij wordt afgesloten van elektriciteit en/of aardgas. De leverancier moet nog minstens 45 kalenderdagen energie leveren, daarna kan de distributienetbeheerder Fluvius hem verder van energie voorzien als sociale leverancier. Enkel na lange procedures en tussenstappen, en in uitzonderlijke gevallen kan de netbeheerder beslissen om hem af te sluiten van energie, al is dat wel verboden tussen 1 december en 1 maart.
In het Brussels Gewest is de situatie voor residentiële klanten vergelijkbaar, ook daar moeten verschillende stappen en procedures doorlopen worden. Meer info vind je op de website van de Stad Brussel.
Voor bedrijven of handelszaken met een zogenaamd “professioneel energiecontract” is dat anders, zij kunnen wél zonder energie komen te zitten als ze hun energiefacturen niet op tijd betalen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024
Kan ik afgeschakeld worden als er een tekort aan aardgas dreigt?
Om veiligheidsredenen mag de gastoevoer niet écht stilvallen want dat zou risicovol zijn. Dus technisch is er geen afschakelplan maar wel een “noodplan aardgas”. Het plan voorziet maatregelen om het gasverbruik te laten dalen.
Er zijn drie niveaus:
- Waarschuwingsfase
- Alarmfase
- Noodfase
In de eerste fase, de waarschuwingsfase, is er een vroegtijdige waarschuwing omdat uit betrouwbare waarnemingen een verhoogd risico op verslechtering van de gasvoorziening blijkt.
In de tweede fase (de alarmfase), controleren de overheid en aardgasnetbeheerder Fluxys de spelers en de gasstromen van en naar de buurlanden, maar de gasmarkt blijft functioneren. Fluxys kan de operationele reserves (ondergrondse gasopslag in Loenhout) aanspreken en/of een buurland activeert het Europees solidariteitsmechanisme. Het solidariteitsmechanisme verplicht de 28 EU-lidstaten om een deel van hun gas te bundelen in geval van een tekort.
In noodfase drie kunnen grote industriële gasgebruikers de vraag krijgen om hun gasverbruik te verminderen, tot een minimum te beperken, of te stoppen.
Ons land beschikt over een gediversifieerde aardgasvoorziening waardoor wij een hoog niveau van voorzieningszekerheid kunnen handhaven. In Zeebrugge komen pijpleidingen uit Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk aan en kunnen schepen vloeibaar aardgas (LNG) lossen. België beschikt over talrijke interconnectiepunten met alle aangrenzende markten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024
ETS2 - Emissiehandelssysteem voor sectoren gebouwen en transport
Momenteel bestaat reeds een ETS1, een Europees emissiehandelssysteem (ETS) voor grote industriële installaties. Het is van toepassing voor de energie-intensieve industrie en de elektriciteitssector, die samen verantwoordelijk zijn voor circa 40% van de broeikasgasemissies in de Europese Unie (EU).
Het gaat om een cap-and-trade systeem. Installaties moeten voor elke ton CO2 die ze uitstoten één emissierecht indienen. Het totaal aantal beschikbare emissierechten is beperkt (‘cap’), maar installaties kunnen de rechten vrij verhandelen onder elkaar (‘trade’). Het aantal beschikbare emissierechten daalt elk jaar, daardoor ontstaat er schaarste. Installaties die broeikasgassen uitstoten worden zo gestimuleerd om minder uit te stoten, of ze moeten emissierechten aankopen. Zo wordt de vooropgestelde reductiedoelstelling gehaald. De ‘cap’ of limiet ligt vast. Het handelssysteem garandeert dat dit op een kostenefficiënte manier gebeurt omdat de emissies worden gereduceerd daar waar reducties het goedkoopst zijn.
Vanaf 2027 wordt het Europese emissiehandelssysteem – normaal gezien - uitgebreid naar gebouwen en transport, het zogenaamde ETS2. Daardoor zal er een koolstofprijs aangerekend worden voor fossiele brandstoffen en voor transportbrandstoffen.
- Door die koolstofprijs zullen we met z’n allen meer moeten betalen voor transportbrandstoffen (benzine, diesel, LPG,…) én voor fossiele brandstoffen (stookolie, aardgas,…) voor o.a. verwarming van residentiële en niet-residentiële gebouwen.
- ETS2 omvat niet enkel emissies ten gevolge van verwarming en koeling, maar ook als gevolg van koken, of bv. off-road machines (o.a. graafmachines).
- Hoeveel de extra kost precies zal bedragen is nu nog onmogelijk te zeggen want hangt af van de CO2-prijs van het moment in dat handelssysteem.
Brandstoffenleveranciers die de fossiele brandstoffen aan hun klanten leveren moeten voor elke ton CO2-uitstoot één emissierecht indienen. Het totaal aantal beschikbare emissierechten is beperkt (‘cap’), maar brandstoffenhandelaars mogen deze rechten vrij uitwisselen onder elkaar (‘trade’). Om de ‘cap’ en ‘trade’ vast te leggen, is er heel wat regelgeving en beleid uitgewerkt. Hoogstwaarschijnlijk zullen de brandstoffenleveranciers de prijs van de emissierechten deels of volledig doorrekenen aan hun klanten, vandaar dat de prijzen van fossiele brandstoffen zullen stijgen…, maar momenteel onmogelijk te zeggen met hoeveel want er zijn erg veel variabelen en brandstofleveranciers moeten de prijs van de emissierechten niet volledig doorrekenen, maar wat ze niet doorrekenen gaat natuurlijk af van hun marge……
Er is een prijsmechanisme ingevoerd dat ervoor moet zorgen dat de CO2-prijs in de beginfase niet te hoog oploopt. Europa heeft een richtwaarde van 45 €/ton CO2-equivalent naar voor geschoven als streefcijfer voor het eerste jaar, maar de prijs zal variabel zijn en afhankelijk van vraag & aanbod (‘cap’). De richtwaarde van 45 €/ton CO2-equivalent is bedoeld om de transitiekost te verzachten en zal nagestreefd worden door eventueel extra uitstootrechten vrij te geven zodat de prijs daalt.
Vanaf 2030 zou die beperking wegvallen, waardoor de vrije handel in uitstootrechten volop speelt en de prijs voor emissierechten hoger kan oplopen. Per jaar zullen er minder uitstootrechten op de markt komen, om tegen 2044 op nul-uitstoot te landen.
Een recht dat in 2027 is gekocht blijft in principe oneindig geldig.
Indien ondertussen niet anders wordt besloten, zullen er vanaf 2044 geen nieuwe rechten meer worden geveild. Fossiele brandstoffen leveren/gebruiken zal na 2044 nog mogelijk zijn, maar waarschijnlijk zeer beperkt en tegen zeer hoge kosten. Uiterlijk 2050 moet België en de EU klimaatneutraal zijn.
Volgens sommige projecties zou de prijs voor emissierechten tegen 2030 kunnen oplopen tot 200 euro per ton CO2. Dat zou een extra kost betekenen van:
- 2.015 euro per jaar voor een KMO met een jaarlijks gasverbruik van 50.000 kWh voor bv. verwarming, gasovens en kookprocessen.
- 0,542 euro per liter stookolie. Dat is een meerkost van 1.897 euro voor een bestelling van 3.500 liter om bv. kantoren, burelen en toonzalen te verwarmen gedurende één jaar.
- 0,526 euro per liter diesel. Dat is 26,3 euro extra voor elke tankbeurt van 50 liter.
- 0,466 euro per liter benzine. Dat is 23,2 euro extra voor elke tankbeurt van 50 liter.
Het gaat om consequenties van Europees beleid dat nog moet starten. Of ETS2 ook effectief op die manier uitgevoerd wordt, wordt pas in 2026 beslist.
Volledigheidshalve moet vermeld worden dat het systeem voorziet in een terugvloeien van de inkomsten uit de uitstootrechten naar de EU-lidstaten. Volgens ramingen zou Vlaanderen daardoor circa 600 miljoen euro per jaar kunnen verkrijgen. Dat geld moet gebruikt worden voor flankerende maatregelen en steun aan wie door ETS2 “getroffen wordt”, een deel moet naar een “sociaal klimaatfonds” gaan.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 14/04/2025