Met wie contact opnemen om een aansluiting of verzwaring aan te vragen?

De aansluiting/verzwaring zal uitgevoerd worden door uw netbeheerder.

Je kunt hiervoor contact opnemen met de netbeheerder, maar je kan dit ook vragen aan een leverancier van elektriciteit of aardgas. Deze laatste zal dan op zijn beurt contact opnemen met jouw netbeheerder.

Klik hier voor het overzicht van netbeheerders.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/09/2024

Ongemakkenvergoeding na langdurige stroomonderbreking of bij laattijdige (her)aansluiting?

Onderstaande tekst betreft regionale materie die geldt voor het Vlaams Gewest, voor het Brussels Gewest: zie Sibelga.

Snelle schadevergoeding bij plotse en langdurige stroompanne

Gezinnen, zelfstandigen en KMO’s kunnen via de distributienetbeheerder (Fluvius) een forfaitaire schadevergoeding bekomen voor een plotse, niet-geplande, langdurige stroomonderbreking of een laattijdige (her)aansluiting.

De schadevergoeding is relatief beperkt, en staat los van de werkelijke schade die men al dan niet leed, daarom noemen we het eerder een “ongemakkenvergoeding”.

Bedrag van de vergoeding bij stroomonderbreking

Gezinnen

  • 35 euro voor de eerste 4 uur
  • 20 euro voor elke bijkomende schijf van 4 uur

=> deze bedragen worden verdubbeld in de winter (1 december tot 1 maart)

Bedrijven

  • 20 procent van de distributiekosten van de maand voordien (met een minimum van 35 euro) voor de eerste 4 uur
  • 10 procent van de distributiekosten (minimum 20 euro) voor elke bijkomende schijf van 4 uur

Bedrag van de vergoeding bij laattijdige aansluiting

Gezinnen

  • 25 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
  • 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting

Bedrijven

  • 50 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
  • 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting
  • 100 euro per dag als het gaat om een aansluiting met detailstudie

Voorwaarden

  • De (ongemakken)vergoeding geldt enkel voor een stroompanne die minstens vier uur duurt.
  • Het mag niet gaan om een stroomonderbreking die het gevolg is van een noodsituatie of overmacht. Bij een volledige black-out ten gevolge van een probleem op het hoogspanningsnet van Elia is er bijvoorbeeld sprake van overmacht.
  • Vooraf aangekondigde stroomonderbrekingen, bijvoorbeeld voor onderhoudswerken of bij het in werking treden van het afschakelplan tegen stroomschaarste, komen niet in aanmerking.
  • De netbeheerder is geen vergoeding verschuldigd “als hij kan bewijzen dat hij de laattijdigheid van de (her-)aansluiting niet heeft kunnen beletten”. De netgebruiker ging bijvoorbeeld zelf in de fout, de aansluiting of heraansluiting werd verhinderd door de fout van een derde, of er was sprake van overmacht.
  • Wat dan wel?
    In praktijksituaties zal het vaak gaan om schade die veroorzaakt wordt nadat een aannemer een kabel beschadigde door graafwerken. In zo'n geval zal de schuldige de schade op zijn beurt moeten terugbetalen aan de netbeheerder.

Hoe de vergoeding bekomen?

  • Vergoeding aanvragen bij Fluvius: zie https://www.fluvius.be/nl/thema/storingen-en-werken/klachten/fortaitaire...
  • Binnen de 30 kalenderdagen die volgen op de realisatie van de (her)aansluiting of de langdurige onderbreking, naar gelang het geval.
  • Als de aanvraag gegrond is, wordt de vergoeding betaald binnen 60 kalenderdagen die volgen op de indiening van een volledige aanvraag.

Is dat alles?

Neen, want er is nog steeds de juridische weg die ook kan bewandeld worden.

Wie echt grote schade leed, kan er nog steeds voor kiezen om via juridische weg een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen.  In praktijk blijkt dat meestal niet succesvol, want men moet vaak een fout in hoofde van de netbeheerder kunnen aantonen, en dat is niet evident: de schade bewijzen is één ding, maar bewijzen dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt is veel moeilijker.

Tot slot

Alle forfaitaire vergoedingen worden (sinds 2015) elk jaar geïndexeerd, op basis van het indexcijfer van juni van het jaar ervoor.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024

Kan ik afgesloten worden van elektriciteit of aardgas omwille van wanbetaling?

Als een residentiële klant (gezin) in Vlaanderen zijn energiefactuur niet (meer) betaalt, dan mag de energieleverancier deze niet afsluiten van elektriciteit en/of aardgas.

De particulier met een residentieel contract ontvangt eerst een betalingsherinnering. Als hij daar niet tijdig op reageert, zal de leverancier hem een ingebrekestelling sturen. Reageert hij ook op die ingebrekestelling niet, dan mag de leverancier zijn contract opzeggen, maar dat betekent niet dat hij wordt afgesloten van elektriciteit en/of aardgas. De leverancier moet nog minstens 45 kalenderdagen energie leveren, daarna kan de distributienetbeheerder Fluvius hem verder van energie voorzien als sociale leverancier. Enkel na lange procedures en tussenstappen, en in uitzonderlijke gevallen kan de netbeheerder beslissen om hem af te sluiten van energie, al is dat wel verboden tussen 1 december en 1 maart.

In het Brussels Gewest is de situatie voor residentiële klanten vergelijkbaar, ook daar moeten verschillende stappen en procedures doorlopen worden. Meer info vind je op de website van de Stad Brussel. 

Voor bedrijven of handelszaken met een zogenaamd “professioneel energiecontract” is dat anders, zij kunnen wél zonder energie komen te zitten als ze hun energiefacturen niet op tijd betalen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024

Kan ik afgeschakeld worden als er een tekort aan aardgas dreigt?

Om veiligheidsredenen mag de gastoevoer niet écht stilvallen want dat zou risicovol zijn. Dus technisch is er geen afschakelplan maar wel een “noodplan aardgas”. Het plan voorziet maatregelen om het gasverbruik te laten dalen.

Er zijn drie niveaus:

  1. Waarschuwingsfase
  2. Alarmfase
  3. Noodfase

In de eerste fase, de waarschuwingsfase, is er een vroegtijdige waarschuwing omdat uit betrouwbare waarnemingen een verhoogd risico op verslechtering van de gasvoorziening blijkt. 

In de tweede fase (de alarmfase), controleren de overheid en aardgasnetbeheerder Fluxys de spelers en de gasstromen van en naar de buurlanden, maar de gasmarkt blijft functioneren. Fluxys kan de operationele reserves (ondergrondse gasopslag in Loenhout) aanspreken en/of een buurland activeert het Europees solidariteitsmechanisme. Het solidariteitsmechanisme verplicht de 28 EU-lidstaten om een deel van hun gas te bundelen in geval van een tekort.

In noodfase drie kunnen grote industriële gasgebruikers de vraag krijgen om hun gasverbruik te verminderen, tot een minimum te beperken, of te stoppen.

Ons land beschikt over een gediversifieerde aardgasvoorziening waardoor wij een hoog niveau van voorzieningszekerheid kunnen handhaven. In Zeebrugge komen pijpleidingen uit Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk aan en kunnen schepen vloeibaar aardgas (LNG) lossen. België beschikt over talrijke interconnectiepunten met alle aangrenzende markten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg.

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024

Nuttig voor jou