Onderstaande tekst betreft regionale materie die geldt voor het Vlaams Gewest, voor het Brussels Gewest: zie Sibelga.
Snelle schadevergoeding bij plotse en langdurige stroompanne
Gezinnen, zelfstandigen en KMO’s kunnen via de distributienetbeheerder (Fluvius) een forfaitaire schadevergoeding bekomen voor een plotse, niet-geplande, langdurige stroomonderbreking of een laattijdige (her)aansluiting.
De schadevergoeding is relatief beperkt, en staat los van de werkelijke schade die men al dan niet leed, daarom noemen we het eerder een “ongemakkenvergoeding”.
Bedrag van de vergoeding bij stroomonderbreking
Gezinnen
- 35 euro voor de eerste 4 uur
- 20 euro voor elke bijkomende schijf van 4 uur
=> deze bedragen worden verdubbeld in de winter (1 december tot 1 maart)
Bedrijven
- 20 procent van de distributiekosten van de maand voordien (met een minimum van 35 euro) voor de eerste 4 uur
- 10 procent van de distributiekosten (minimum 20 euro) voor elke bijkomende schijf van 4 uur
Bedrag van de vergoeding bij laattijdige aansluiting
Gezinnen
- 25 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
- 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting
Bedrijven
- 50 euro voor elke dag dat de netbeheerder te laat is met de aansluiting
- 75 euro per dag vertraging als het gaat om een heraansluiting
- 100 euro per dag als het gaat om een aansluiting met detailstudie
Voorwaarden
- De (ongemakken)vergoeding geldt enkel voor een stroompanne die minstens vier uur duurt.
- Het mag niet gaan om een stroomonderbreking die het gevolg is van een noodsituatie of overmacht. Bij een volledige black-out ten gevolge van een probleem op het hoogspanningsnet van Elia is er bijvoorbeeld sprake van overmacht.
- Vooraf aangekondigde stroomonderbrekingen, bijvoorbeeld voor onderhoudswerken of bij het in werking treden van het afschakelplan tegen stroomschaarste, komen niet in aanmerking.
- De netbeheerder is geen vergoeding verschuldigd “als hij kan bewijzen dat hij de laattijdigheid van de (her-)aansluiting niet heeft kunnen beletten”. De netgebruiker ging bijvoorbeeld zelf in de fout, de aansluiting of heraansluiting werd verhinderd door de fout van een derde, of er was sprake van overmacht.
- Wat dan wel?
In praktijksituaties zal het vaak gaan om schade die veroorzaakt wordt nadat een aannemer een kabel beschadigde door graafwerken. In zo'n geval zal de schuldige de schade op zijn beurt moeten terugbetalen aan de netbeheerder.
Hoe de vergoeding bekomen?
- Vergoeding aanvragen bij Fluvius: zie https://www.fluvius.be/nl/thema/storingen-en-werken/klachten/fortaitaire...
- Binnen de 30 kalenderdagen die volgen op de realisatie van de (her)aansluiting of de langdurige onderbreking, naar gelang het geval.
- Als de aanvraag gegrond is, wordt de vergoeding betaald binnen 60 kalenderdagen die volgen op de indiening van een volledige aanvraag.
Is dat alles?
Neen, want er is nog steeds de juridische weg die ook kan bewandeld worden.
Wie echt grote schade leed, kan er nog steeds voor kiezen om via juridische weg een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen. In praktijk blijkt dat meestal niet succesvol, want men moet vaak een fout in hoofde van de netbeheerder kunnen aantonen, en dat is niet evident: de schade bewijzen is één ding, maar bewijzen dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt is veel moeilijker.
Tot slot
Alle forfaitaire vergoedingen worden (sinds 2015) elk jaar geïndexeerd, op basis van het indexcijfer van juni van het jaar ervoor.