Financiering via de bank

Een onderneming die in het kader van een opstart, een investering, een uitbreiding of een overname op zoek gaat naar financiering van de bank, zal aan haar financier informatie moeten verstrekken over hoe ze de vergoeding voor en de aflossing van haar krediet of financiering over een bepaalde termijn ziet terug te betalen.

Het platform Financiering van ondernemingen dat door Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, en een aantal partners werd opgericht in het voorjaar van 2010, heeft tot doel de dialoog tussen ondernemers, hun adviseurs en de financiële sector te bevorderen.

Het platform heeft daarvoor een speciale website opgezet waar je alle informatie vindt over het vinden van het juiste krediet, en het indienen van een kredietaanvraagdossier. 

Zo word je via een online gids door de voorbereiding van een kredietdossier geloodst, en kan hier terecht voor meer algemene informatie over kredietverlening in België en steunmaatregelen van de overheid. Anderzijds biedt de website de gelegenheid om vragen te stellen aan de initiatiefnemer van deze website, het platform "Financiering van Ondernemingen".

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Gedragscode tussen banken en ondernemingen in het kader van de kredietverlening?

In het kader van kredietverlening werd een gedragscode opgesteld tussen de banksector enerzijds, en de ondernemerswereld anderzijds. Gedragscode kmo-financiering (2017) is een uitwerking van de bepalingen uit de wet kmo-financiering en bepaalt onder meer welke informatie een bank moet opvragen bij de ondernemer die een krediet aanvraagt (punt 8 van de gedragscode) en welke informatie de bank aan de ondernemer moet bezorgen voorafgaand aan het sluiten van de kredietovereenkomst (punt 5 van de gedragscode). Ook wordt bepaald hoe de wederbeleggingsvergoeding voor kredieten van méér dan 1.000.000 euro moet worden berekend. 

De volledige tekst van de gedragscode kan je hier nalezen:

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/08/2024

Wanneer en hoe een beroep doen op de Vlaamse kredietbemiddelaar?

Iedere ondernemer die problemen ondervindt om een probleem met bestaande en/of met het bekomen van nieuwe professionele kredieten op te lossen, kan gratis terecht bij de Vlaamse Kredietbemiddelaar.

Het kan dan zowel gaan over problemen met een bestaand krediet, moeilijkheden bij het aanvragen van een nieuw krediet, of gewoon een probleem in de communicatie met de bank. 

De Vlaamse Kredietbemiddelaar helpt je als ondernemer bij het zoeken naar een bemiddelde oplossing met de bank. Het gaat dus niet om een bindende beslissing, wel om een bemiddelde oplossing waar zowel jij als de bank achter kunnen staan. 

Meer details over de Vlaamse Kredietbemiddelaar vind je hier

Het oplossen van financiële geschillen valt niet onder de bevoegdheid van de Vlaamse Kredietbemiddelaar. Hiervoor kan u een beroep doen op Ombudsfin.

Kredietbemiddeling in Brussel

Ondernemers die in Brussel gevestigd zijn, kunnen beroep doen op de Brusselse kredietbemiddelaar, gevestigd bij het Agentschap Hub.Brussels. Contact via https://hub.brussels/nl/services/bemiddeling-bankkrediet/

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Vervroegde terugbetaling van een krediet

Wanneer je als ondernemer een krediet vervroegd terugbetaalt, mag de bank daar een vergoeding voor aanrekenen (de zogenaamde 'wederbeleggingsvergoeding'). 

Sinds 2013 is deze vergoeding op vraag van UNIZO wettelijk beperkt. We stelden vast dat banken soms onredelijke vergoedingen vroegen bij zo'n vervroegde terugbetaling, en dat is nu dus niet langer mogelijk. De wet voorziet meer:   

  • dat bij alle kredieten aan kmo’s (ongeacht de naam van het soort krediet) tot 1 miljoen euro een vervroegde terugbetaling steeds mogelijk is. De bank mag in dit geval geen hogere wederbeleggingsvergoeding vragen dan  6 maanden intrest, berekend over het op dat moment nog openstaande bedrag en aan de contractueel voorziene intrestvoet.
  • voor kredieten van méér dan een miljoen euro moet eerst bekeken worden of het al dan niet gaat om een lening op intrest. Is dat het geval, dan kan er evenmin een hogere vergoeding worden gevraagd dan 6 maanden intrest. Is dat niet het geval, dan kan de bank in principe bepalen welke wederbeleggingsvergoeding ze aanrekent, maar ze moet zich daarbij wel richten tot een bepaald schema dat is vastgelegd in de gedragscode die op basis van de wet is uitgewerkt (die gedragscode vind je hier)

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Basisbankdienst voor ondernemingen

Sinds 2023 kunnen ondernemingen die geen rekening (meer) krijgen van hun bank, terecht bij de FOD Economie voor een basisbankdienst. Die basisdienst geeft jou recht op een bankrekening bij een Belgische bank, waar je geld op kan storten of van afhalen, overschrijvingen of doorlopende opdrachten uitvoeren, betalen met een bankkaart, ... 

Om de basisbankdienst te krijgen, moet je: 

  • een onderneming zijn met een vestiging in België (inschrijving in de KBO)
  • bij minstens drie banken een rekening hebben gevraagd, maar niet gekregen

In dat geval kan je je wenden tot de FOD Economie, die dan via een speciale 'basisbankdienstkamer' een bank aanwijst die de basisrekening moet geven. De applicatie om de basisrekening aan te vragen vind je op de website van de FOD Economie

Let op: de basisrekening is niet noodzakelijk gratis. De bank die door de FOD Economie wordt aangewezen kan er een vergoeding voor vragen. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/08/2024

Mag de bank jouw lening weigeren?

Als je een ‘kleine onderneming’ bent, kan de bank een krediet niet zonder reden weigeren.  De bank is dan wettelijk verplicht een kredietweigering te motiveren. Dat staat zo in de Gedragscode 'kmo-financiering' die op vraag van UNIZO met de banksector werd gesloten. Ze moet de onderneming meer bepaald in kennis stellen van de belangrijkste elementen waarop deze weigering is gebaseerd of die de risico-inschatting hebben beïnvloed. Dat moet gebeuren op een transparante en in voor de onderneming verstaanbare bewoordingen, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling. De onderneming kan wel een schriftelijke verduidelijking van de mondelinge kennisgeving verkrijgen.

Uiteraard staat het een bank steeds vrij een kredietaanvraag te weigeren, daar kan je op zich dus niets aan doen. De motivering is er echter vooral op gericht je informatie te geven waarom het krediet geweigerd werd, zodat je jouw kredietaanvraag eventueel kan aanpassen of bijsturen.

Deze motiveringsplicht geldt bovendien alleen als je onder de definitie van ‘kleine’ onderneming valt, wat betekent dat je op balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar, niet meer dan één van de volgende criteria overschrijden:

  • jaargemiddelde van het aantal werknemers: 50;
  • jaaromzet, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde: 9 000 000 euro;
  • balanstotaal: 4 500 000 euro.

Val je buiten deze criteria, dan is de bank dus niet wettelijk verplicht om een kredietweigering te motiveren.

Waarborgen

Als de bank jouw lening heeft geweigerd omdat je onvoldoende waarborgen kan geven, kan de Vlaamse Waarborgregeling misschien een oplossing bieden. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Bankgarantie op eerste verzoek

De  ‘bankgarantie op eerste verzoek’ is een soort waarborg die de schuldenaar kan vragen aan zijn bank ten gunste van de schuldeiser. Het gaat om een drie-partijen verhouding: er is een overeenkomst tussen de schuldeiser en de schuldenaar (bijvoorbeeld een koopovereenkomst) en een overeenkomst tussen de schuldenaar en zijn bank. De bank zal er dan voor in staan dat zij de verkoper een vooraf afgesproken bedrag zal betalen, van zodra die daarom verzoekt.

De schuldenaar zal dus een overeenkomst aangaan met zijn bank, waarin wordt afgesproken dat de bank onder bepaalde voorwaarden een bepaald bedrag zal betalen aan de schuldeiser.

Het bedrag van de bankgarantie is meestal gelijk aan een deel of het geheel van de schuldvordering tussen de schuldenaar en de schuldeiser.

De voorwaarden van de bankgarantie mogen in principe vrij worden afgesproken tussen de schuldenaar en zijn bank, maar mogen niet te ver gaan: het principe is dat de schuldeiser aan de bank de betaling van het gewaarborgde bedrag moet kunnen vragen, zonder dat de bank mag nagaan of de gekochte goederen/diensten werden geleverd, en zonder dat de bank verweermiddelen mag inroepen uit de verhouding schuldenaar – schuldeiser.

Welke voorwaarden kunnen dan wel worden opgenomen in de bankgarantie op eerste verzoek? Het gaat om kleinere voorwaarden: zo kan van de schuldeiser bijvoorbeeld worden gevraagd dat hij de garantiebrief moet  voorleggen, of er kan aan de schuldeiser een bepaalde motiveringsplicht worden opgelegd. Maar in principe moet de begunstigde op ieder moment, binnen de voorwaarden omschreven in de garantieovereenkomst, een beroep kunnen doen op de waarborg, waarbij de garanderende bank noch moet, noch mag onderzoeken of de verbintenissen van partijen degelijk werden uitgevoerd, of zij nog bestaande zijn en of zij rechtsgeldig werden aangegaan. In praktijk komt dit er op neer dat enkel in geval van fraude of een schending van de openbare orde en goede zeden, de bank de uitbetaling zal kunnen weigeren.

Blijkt achteraf dat de begunstigde ten onrechte de bankgarantie heeft afgeroepen, dan kan de opdrachtgever wel tot terugvordering overgaan.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Is het geld op mijn bankrekening beschermd?

Het geld dat je op je bankrekening hebt staan, is inderdaad beschermd. Concreet gaat het om alle deposito's die je aanhoudt bij een Belgische bank of bij een bank van een ander land uit de Europese Economische Ruimte. Dat geld is beschermd tot €100.000 per persoon en per instelling. Elk van deze landen heeft daarvoor een 'Garantiefonds' opgericht, dat tussenkomt moest de bank waar je je geld hebt staan failliet gaan. 

(Rechts)personen die beschikken over beschermde deposito's:

  • Een meerderjarige, minderjarige, onder voogdij of vertegenwoordigd door een derde, privépersoon, ongeacht zijn adres of nationaliteit;
  • Een vereniging, beroepsvereniging, stichting of andere groepering van welke aard ook;
  • Een onderneming ongeacht haar statuut of grootte.

Voor meer informatie kan je terecht bij http://garantiefonds.belgium.be/nl

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Wat is de rekening-courant (creditstand)?

De rekening-courant (credit) is een soort lening van jou als zaakvoerder aan je vennootschap. Dit kan al dan niet tegen betaling van een rente gebeuren.

De oorzaken voor het gebruik van de rekening-courant zijn bijvoorbeeld:

  • Je schiet privé-middelen voor, om een tijdelijk liquiditeitstekort bij je vennootschap op te vangen;
  • Je maakt kosten voor je vennootschap, die niet onmiddellijk worden terugbetaald;
  • Je laat je bezoldiging tijdelijk niet uitbetalen;
  • Je verkoopt activa aan je vennootschap, zonder onmiddellijke betaling te eisen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 04/10/2024

Nuttig voor jou