Ben je verplicht om met algemene voorwaarden te werken?

Neen, er is geen enkele wettelijke verplichting om met algemene voorwaarden te werken. Ze zijn wel nuttig als je vaak met dezelfde voorwaarden in jouw contracten werkt. In plaats van die dan telkens in elk contract op te nemen, plaats je die in algemene voorwaarden, die je dan aan de overeenkomst of de bestelbon toevoegt.  Algemene voorwaarden zijn dus niet verplicht, maar wel nuttig. 

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Wat moet er in mijn algemene voorwaarden staan?

Omdat je niet verplicht bent om te werken met algemene voorwaarden, is er ook geen wettelijke regeling die aangeeft wat je in jouw algemene voorwaarden moet opnemen. De wet zegt alleen wat er zeker niet in mag staan

Dat betekent dat je dus vrij bent om zelf te beslissen wat je in jouw algemene voorwaarden opneemt. Meestal zullen dat de bepalingen zijn die voor al jouw contracten gelden. Door die op te nemen in algemene voorwaarden, moet je die niet nog eens afzonderlijk in het contract of de bestelbon vermelden. Denk aan betaalvoorwaarden, opzegmogelijkheden, annulatiebeleid, bevoegde rechtbanken, aansprakelijkheidsclausules, ... 

Heb je een webshop, dan moeten jouw algemene voorwaarde uitgebreider zijn. De wet verplicht je in dat geval wel om sommige zaken op te nemen: 

Hou er wel rekening mee dat dit slechts modellen zijn. Algemene voorwaarden moeten per definitie op maat gemaakt worden. Je kan de bovenstaande modellen dus als inspiratie gebruiken, maar laat ze achteraf zeker nalezen door een specialist. 

Als UNIZO lid kan je daarvoor beroep doen op onze legal scan: 

Legal Scan | UNIZO

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 11/09/2024

Wat mag niet in mijn algemene voorwaarden staan?

Om geldig te zijn moeten jouw algemene voorwaarden evenwichtig zijn opgesteld. Voorwaarden die jou als ondernemer alle rechten geven in het nadeel van jouw klant, zijn dus meestal niet geldig. Hou daar dus rekening mee als je jouw algemene voorwaarden opstelt. Voorzie jij bijvoorbeeld een schadevergoeding in jouw algemene voorwaarden voor het geval de klant te laat betaalt, voorzie dan ook een schadevergoeding voor het geval jij te laat levert (tenzij er sprake is van overmacht).

Hou daarnaast rekening met een hele lijst van zogenaamde 'onrechtmatige bedingen' die de wet vastlegt. Deze clausules mag je dus in geen geval opnemen in jouw algemene voorwaarden. Er zijn twee lijsten: 

Liever op zeker spelen?

Wil je zeker zijn dat jouw algemene voorwaarden geldig zijn opgesteld? 

Laat ze dan nalezen via de UNIZO Legal Scan! 

Legal Scan | UNIZO

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Wanneer bezorg ik mijn algemene voorwaarden?

Als je werkt met algemene voorwaarden, is het belangrijk dat je die voorwaarden ook kan afdwingen. En dat zal je alleen maar kunnen als jouw klant de algemene voorwaarden heeft kunnen lezen, en goedgekeurd heeft, vooraleer de overeenkomst tot stand komt. Concreet betekent dat dus vooraleer de klant de bestelling plaatst. 

Bij consumenten (B2C) is dat het allerbelangrijkste: kan je niet bewijzen dat de consument de voorwaarden heeft gelezen en goedgekeurd vooraleer de bestelling werd geplaatst, dan gelden de algemene voorwaarden niet. Ook niet als je ze nadien op de factuur vermeldt.  Algemene voorwaarden die pas voor het eerst verschijnen op de achterzijde van de factuur zijn dus in geen geval geldig ten aanzien van consumenten. 

Bij klanten -ondernemingen (B2B) ligt het iets genuanceerder, maar ook daar geldt de basisvereiste dat de algemene voorwaarden gelezen en goedgekeurd moeten zijn vooraleer de bestelling wordt geplaatst. Maar hier heb je iets meer marge, omdat een ondernemer verondersteld wordt een factuur te protesteren als hij/zij er niet akkoord mee gaat. En dat geldt ook voor de algemene voorwaarden die op de factuur staan. Ook als je de algemene voorwaarden pas voor de eerste keer meestuurt met de factuur, kan het zijn dat je die voorwaarden toch nog kan gebruiken als de klant de factuur niet protesteert. Protesteert de klant wel, dan gelden de algemene voorwaarden niet. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Moeten jouw algemene voorwaarden op jouw factuur staan?

Omdat je niet verplicht bent om met algemene voorwaarden te werken, ben je dus ook niet verplicht om die op de achterzijde van jouw facturen op te nemen.

Als je toch algemene voorwaarden op jouw factuur voorziet, verwijs er dan zeker duidelijk naar op de voorzijde van de factuur: 

Voorbeeld:
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst zijn alle handelingen, diensten en overeenkomsten van of met deze onderneming, onderworpen aan de algemene voorwaarden die vermeld zijn op de rugzijde van onze documenten. De klant verklaart deze bepalingen te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden.

Let op: nooit enkel op de factuur!!!

Jouw algemene voorwaarden moeten door jouw klant goedgekeurd zijn vóór de aankoop of bestelling. Omdat een factuur pas ná de verkoop wordt meegegeven, is het dus niet voldoende om algemene voorwaarden pas voor de eerste keer op jouw factuur mee te geven!

Algemene voorwaarden op een factuur zijn dus handig als bevestiging, maar zijn op zich niet voldoende om ze te laten gelden tegen de klant. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 24/07/2024

Waar moet een klant jouw algemene voorwaarden kunnen terug vinden?

Wil je je als ondernemer jouw algemene voorwaarden kunnen afdwingen, dan moet je rekening houden met enkele spelregels rond kennisname en aanvaarding. De vermelding ‘Mijn algemene voorwaarden zijn te bekomen op eenvoudig verzoek’ volstaat alvast niet, zoals recent werd bevestigd door het Hof van Cassatie. 

Ook de verwijzing naar algemene voorwaarden op jouw website, of de vermelding van een hyperlink waar de algemene voorwaarden te vinden zijn, overtuigen de meeste rechters niet.

En dat geldt voor alle klanten, zowel consumenten als andere ondernemingen of de overheid. 

Probeer daarom steeds de algemene voorwaarden zo vroeg mogelijk mee te delen via de offerte, overeenkomst of bestelbon.

Als je de algemene voorwaarden op de voorzijde van de bestelbon kan plaatsen, is dat de beste optie. Lukt dat niet, plaats ze dan op de achterzijde van de bestelbon, met een duidelijke verwijzing op de voorzijde.  Gebruik daarvoor de volgende clausule: 

Voorbeeld van een verwijzing naar de algemene voorwaarden:

“Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst zijn alle handelingen, diensten en overeenkomsten van of met deze onderneming, onderworpen aan de algemene voorwaarden die vermeld zijn op de rugzijde van onze documenten. De klant verklaart deze bepalingen te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden.”

Overdreven bedingen

Let op: hoewel de rechtspraak duidelijk stelt dat het voldoende is om op de voorzijde van de offerte te verwijzen naar de algemene voorwaarden die op de achterkant staan, geldt dat alleen voor voorwaarden die de klant redelijkerwijze mag verwachten. Het Hof van Cassatie oordeelde bijvoorbeeld al dat een beding dat de klant die een keuken bestelt het recht geeft om de overeenkomst te annuleren als de klant 30% van de factuur betaalt, niet 'redelijk te verwachten' is, en dus op de voorkant van de offerte moest staan, en niet gewoon in de rest van de algemene voorwaarden. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 12/08/2024

Ook taalverplichtingen voor algemene voorwaarden bij jouw factuur?

Wanneer je algemene voorwaarden gebruikt, is het belangrijk dat jouw klant die ook verstaat. Algemene voorwaarden zijn pas geldig als de klant ze heeft kunnen lezen, wat ook betekent dat de klant ze moet kunnen begrijpen. Een aantal regels waar je rekening mee moet houden: 

Principe: taalvrijheid

De taalwetgeving geldt niet bij de opmaak van algemene voorwaarden. Je bent dus in principe vrij om te bepalen in welke taal je deze voorwaarden opstelt, maar wees daar wel voorzichtig mee: als de klant een andere taal spreekt, moet je kunnen aantonen dat hij de algemene voorwaarden wel degelijk kon verstaan. Zeker ten aanzien van consumenten is het belangrijk dat de algemene voorwaarden zijn opgesteld in de taal die de consument verstaat. Geef een Franstalige klant dus best geen Nederlandstalige voorwaarden mee...

Wat met algemene voorwaarden in het Engels?

Ten aanzien van Belgische kopers mag je er niet van uitgaan dat algemene voorwaarden in het Engels voldoende zijn: naar hen toe moet je steeds een Nederlandse versie meegeven (of een Franstalige, als de klant Franstalig is).

Ten aanzien van buitenlandse klanten kan je wel Engels gebruiken, maar speel je best op veilig door hen de algemene voorwaarden te laten aftekenen. Als de klant de voorwaarden immers tekent, kan hij achteraf niet meer zeggen dat hij ze niet verstond.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024

Wat als ik en mijn klant conflicterende algemene voorwaarden hanteren?

In dat geval bepaalt het nieuw Burgerlijk Wetboek dat enkel de algemene voorwaarden die niet met elkaar conflicteren, geldig zijn. Stel bijvoorbeeld dat je in jouw offerte hebt opgenomen dat jouw algemene voorwaarden gelden, met uitsluiting van die van de klant, maar dat de klant een gelijkaardige bepaling voorziet bij de aanvaarding van jouw offerte, dan is er sprake van ‘conflicterende voorwaarden’. En dan zullen de bepalingen uit jouw algemene voorwaarden die in conflict komen met die van de klant, uitgesloten worden. Je kan er dan uiteraard voor kiezen om niet te contracteren met de klant, of in onderhandeling te gaan om een specifieke afspraak in de overeenkomst op te nemen. 

Bijvoorbeeld: wanneer in jouw algemene voorwaarden staat dat de klant moet betalen op 15 dagen, en in de algemene voorwaarden van jouw klant staat dat de klant op 45 dagen betaalt, dan worden beide bepalingen uitgesloten. Je kan er dan dus steeds voor kiezen om met de klant een specifiek onderhandelde bepaling op te nemen in de overeenkomst. Doe je dat niet, dan val je terug op de wettelijke betaalregels (betaling op 30 dagen). 

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Ik ga niet akkoord met de voorwaarden van mijn leverancier: wat nu?

Het is belangrijk om altijd de factuurvoorwaarden van jouw leverancier na te lezen. Tussen ondernemers bestaat er immers een zogenaamde 'protestplicht': factuurvoorwaarden die niet werden geprotesteerd, worden geacht aanvaard te zijn, zelfs indien ze afwijken van eerdere algemene voorwaarden. Concreet betekent dat je dus ook voorwaarden op de achterkant van een factuur moet protesteren, wanneer die afwijken van algemene voorwaarden die je eerder zou aanvaard hebben. 

Gaat je niet akkoord met (één van) de voorwaarden, protesteer de betrokken voorwaarde dan schriftelijk en doe dit zo snel mogelijk. Doe dat in elk geval schriftelijk. Het protest moet niet aangetekend gebeuren, maar het spreekt voor zich dat een aangetekend protest gemakkelijker te bewijzen valt.

Aanvaardt jouw leverancier uw protest niet, dan zit er niets anders op dan een andere leverancier te zoeken. Niemand kan immers gedwongen worden aan een bepaalde klant te leveren of zijn contractvoorwaarden aan te passen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Nuttig voor jou