DANKJEWEL! Dat is het minst wat we kunnen zeggen! Want dankzij JOU is 'wînkelhîeren' verkozen tot Woord van het Jaar 2019. Lokaal kopen bij ondernemers van hier (winkel-hieren) wint niet alleen aan belang in onze harten, maar nu dus ook in onze taal. Hieronder vind je alvast wat meer uitleg over het woord 'wînkelhîeren'. 

Hoe is het woord ontstaan?

Tijdens een brainstormsessie begin 2019, met een aantal UNIZO-collega’s en leden-handelaars, als opstart voor de campagne. UNIZO wou een positieve campagne om het gedrag van de consument te veranderen, om hen bewust bij Belgische ondernemers lokaal te laten kopen, en zo een boost te geven aan onze lokale economie. Het werkwoord “winkelhieren” is dan ook rechtstreeks gelinkt aan de aanleiding van de campagne: massale aankopen in het buitenland. Wie winkelhiert kiest er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons, of dat nu bij een stenen winkel of een webshop is.

Winkelhier. Koop bewust. Bij ondernemers van hier.

Waarvoor staan de pijltjes op wînkelhîer?

Wat je hier uitgeeft, krijg je terug: in een job voor je buurvrouw, in truitjes voor de voetbalploeg, in minder files op de weg, in kwaliteitsvolle producten, in proviand voor de jeugdbeweging, in een mooi verlichte winkelstraat tijdens de kerst, in personeel met een glimlach, in schonere lucht, in een correcte prijs voor de onderaannemers, in de exacte info die je nodig hebt, in meer gezellige lokale zaken in jouw buurt.

Ontdek de cijfers

Hoe weet je welke winkel Belgisch is en welke niet?

De consument is zich wellicht niet altijd bewust van de buitenlandse oorsprong van winkels of webshops. Buitenlandse online winkels opereren ook in ons land vaak met een .be extensie. 

Lees onze tips