Dries Rabaeys is een horecaman pur sang. Mensen gelukkig maken met lekker eten, daarvan wordt hij oprecht blij. Dat hij een hotelschooldiploma op zak heeft, is dus geen toeval. De volgende stap? Een eigen zaak. Het concept: de croque-monsieur. En als uitvalsbasis kiest hij Brugge. Om een goede start te maken, nam hij contact op met UNIZO. Het traject rond bedrijfsoptimalisatie blijkt op het juiste moment te komen.

“Met een croque-monsieur kan je echt alle kanten uit”, begint Dries zijn verhaal. “Met een vleug creativiteit varieer je er eindeloos op.” Je kunt er bij Cropains in normale omstandigheden lekker mee tafelen, maar ze ook afhalen of gewoon aan huis laten leveren. “Cropains komt van croques en pain. En het verwijst natuurlijk ook naar copains. Want lekker eten met vrienden? Daarrond draait het hele concept.” Maar Dries kent ook zijn zwakke punt. “Ik ben geen marketingexpert. En de juiste doelgroep aantrekken, is de basis van een succesvolle zaak. Ik kende UNIZO al langer. Toen ik naar begeleidingen zocht, bleek het traject rond bedrijfsoptimalisatie exact wat ik nodig had.

In dialoog gaan

“Er komen zoveel praktische zaken kijken bij een onderneming”, vertelt Dries. “Je zou bijna het marketingaspect vergeten. Ik zocht dus iemand die me zou begeleiden en prikkelen om zelf na te denken. In Martin vond ik de juiste persoon om mij te coachen.”

“Martin heeft geen horeca-achtergrond en dat zorgde voor interessante gesprekken over uiteenlopende onderwerpen. Dankzij hem begon ik bepaalde zaken in een ander perspectief te zien”, vertelt Dries. “We spraken altijd af in Cropains. En tussendoor hadden we vaak telefonisch contact. Die momenten gebruikten we dan om te sparren. Geen eenrichtingsverkeer, maar een echte dialoog.”

Ideeën in goede banen leiden

“Eerst namen we de operationele kant van de zaak onder handen. Om ons daarna te richten op de marketing. Hoe maken we Cropains bekender? Hoe bereiken we potentiële klanten? Hoe zorgen we ervoor dat Cropains aantrekkelijk wordt zodat mensen spontaan binnenstappen? Veel om over na te denken”, mijmert Dries. “Ik liep over van de ideeën en Martin moest me regelmatig temperen. Hij gaf tijdens elke sessie actiepunten. In een volgend gesprek gaf ik hem dan feedback. Nu is de hele lijst bijna afgewerkt. Stoot ik toch nog op problemen of vragen? Dan val ik terug op wat ik leerde tijdens het traject.”

 

"En tussendoor hadden we vaak telefonisch contact. Die momenten gebruikten we dan om te sparren. Geen eenrichtingsverkeer, maar een echte dialoog."

 

Ervaren coach als gids

“Ik ben alleen maar positief over de samenwerking met Martin. We zijn allebei rechtdoorzee. We kwamen altijd snel tot de kern van de zaak, zodat alles vlot verliep.” Dries heeft nog een tip voor andere ondernemers: “Dit traject rond bedrijfsoptimalisatie is een echte aanrader. Bij het leiden van een zaak stoot je soms op vragen waardoor je met de handen in het haar zit. Een ervaren coach gidst je doorheen deze wirwar.

Coach Martin Lammerteyn over Cropains

“De meeste ondernemers moet je niet tot actie aanzetten. Ze zijn gedreven en enthousiast. Mijn taak als coach is zorgen dat ze de juiste acties ondernemen. Vaak zijn ze maar bezig met bezig zijn”, vertelt coach Martin. “Ik maak graag volgende vergelijking: stel, je wilt op reis en je weet waarnaartoe. Maar wanneer vertrek je? In welke klasse reis je? En met welk vervoermiddel? Dat is wat het traject rond bedrijfsoptimalisatie doet: het geeft je de juiste hulpmiddelen om je bestemming te bereiken.”

“Dries wist goed wat hij wou. Ik hielp hem om zijn concept sneller en efficiënter bekend te maken. Eerst schreven we het verhaal rond Cropains verder uit. Die filosofie zetten we daarna in de praktijk om. Zo kregen de etalage en het interieur een make-over. Want dit alles moet passanten uitnodigen om binnen te stappen. We schakelden ook de media in om Cropains in de schijnwerpers te plaatsen. Kortom, we vertrokken van de basis en bouwden daarop verder.”

UNIZO heeft een hele batterij aan middelen om ondernemers te helpen,” besluit Martin. “Daarmee zetten we hen op de goede baan, recht naar het doel dat ze voor ogen hebben.”

Wil jij je onderneming ook verder optimaliseren? Neem vandaag nog contact op met UNIZO.

Onze coaches helpen je graag verder met de uitwerking van je zaak binnen ons traject rond Bedrijfsoptimalisatie.

Optimaliseren maar!

   

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!