Kan een klant eisen om elektronisch te kunnen betalen bij jou?

Laatste aanpassing: 
08/08/2022

Vanaf 1 juli 2022 mag je niet langer enkel cashbetalingen aanvaarden. Maar wat houdt die verplichting precies in?

Vanaf die datum moet je minstens één andere vorm van betalen dan cash geld voorzien. In de praktijk betekent dat dat je ofwel een vorm van elektronisch betalen moet voorzien, of betaling via overschrijving. 

Wat houdt die verplichting juist in?

Hoewel er wordt gesproken over een ‘verplichting om elektronisch betalen te aanvaarden’, moeten de omschrijving toch wat nuanceren. Het gaat immers niet om een verplichting om elektronisch betalen te aanvaarden, in de zin dat je als ondernemer nu alle soorten van elektronische betalingen zou moeten aanvaarden. De verplichting zegt eigenlijk alleen dat je als ondernemer minstens één andere betaalmogelijkheid dan cash geld moet aanbieden aan de klant. Dat kan dus een vorm van elektronische betaling zijn, maar dat hoeft dus niet. Als je als ondernemer bijvoorbeeld overschrijvingen aanvaardt, zal je dus ook voldaan hebben aan de verplichting.

Let wel op: een aantal betaalmiddelen worden niet als geldig alternatief aanvaard. Zo zal het aanvaarden van maaltijd-, eco-, cadeau-, of andere cheques (papier of elektronisch) niet volstaan. Ook betalingen in cryptomunten of virtuele munten (bitcoin, …), of betalingen via een geschenkbon volstaan niet.

Moet ik er nu voor zorgen dat de klant steeds elektronisch kan betalen?

Neen, de verplichting houdt niet dat elke klant steeds elektronisch moet kunnen betalen.

Je bent dus niet verplicht om te gaan investeren in verschillende elektronische betaalmiddelen om toch maar zeker te zijn dat elke klant elektronisch kan betalen. Het volstaat dat je (minstens) één andere betaalmogelijkheid voorziet dan cash geld. Bied jij bijvoorbeeld enkel Payconiq By Bancontact aan als betaalmogelijkheid naast cash geld, dan heb je dus aan de verplichting voldaan. Ook al zal niet elke klant Payconiq By Bancontact op de smartphone hebben staan, en zullen sommige klanten dus nog steeds enkel in cash kunnen betalen.

Is het nog toegelaten elektronisch betalen enkel vanaf een bepaald bedrag toe te laten?

Op zich blijft dat toegelaten, maar enkel als je voor de lagere bedragen ook een andere mogelijkheid dan cashbetalingen voorziet. Het blijft dus toegelaten om betalingen via de bankkaart pas toe te laten vanaf bijvoorbeeld 10 of 20 euro, zolang je dan maar een andere betaalmogelijkheid dan cash geld (zoals bijvoorbeeld Payconiq by Bancontact) voorziet voor alle bedragen die daaronder vallen.  

Voor wie geldt deze verplichting?

Voor alle ondernemingen. Dat is dus zeer ruim: handelaars uiteraard, maar ook horeca, bouw, dienstverleners, verenigingen, vrije beroepen, … vallen onder de verplichting. Maar dus enkel wanneer ze producten of diensten leveren aan consumenten. 

Ook voor automaten? 

Neen. De verplichting geldt alleen wanneer er een 'direct fysiek contact' is tussen de ondernemer en de consument. Wanneer er geen personeel aanwezig is, geldt de verplichting niet. Broodautomaten, een volautomatisch wassalon, ... vallen dus niet onder de verplichting. 

Sancties

De wet voorziet ook een sanctie in de vorm van een (strafrechtelijk!) geldboete van minimaal 208 euro (en in theorie maximaal 80.000 euro). 

Meer over: Betaalverkeer, Elektronisch betaalverkeer

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!