Met Comme Chez Soif scheert Pol Op de Beeck hoge toppen in de wereld van cocktails. Als mixologist voorziet hij evenementen van de lekkerste drankjes en geeft hij ook workshops. Dat hij goed bezig is, bewijst zijn passage van 2014 tot 2020 bij Tomorrowland als cocktailmanager. Maar toen kwam corona.  

Tekst: Dana Gorremans

“Eigenlijk ben ik onmiddellijk overgeschakeld naar de onlineverkoop van cocktailboxen en workshops”, vertelt Pol. “Ik wist dat er een markt voor was, maar dan moest Comme Chez Soif eerst online vindbaar worden. Ik besloot hulp in te roepen en kwam zo bij Veerle Boon terecht.” 

“Als coach begeleid ik ondernemers in het traject Online Verkopen”, vertelt Veerle Boon ondernemersbegeleider bij UNIZO provincie Antwerpen. “Pols gedrevenheid heeft hem gered, want door onmiddellijk op zoek te gaan naar een andere inkomstenbron heeft hij de pandemie goed doorstaan. Al was het wel belangrijk om zijn doelgroep eerst wakker te schudden en hen kennis te laten maken met de nieuwe concepten.” 

Werk aan de winkel 

“In het eerste gesprek maken we een stand van zaken op aan de hand van een vragenlijst. Wat doe je op het vlak van e-mailmarketing en online aanwezigheid? Hoe ziet je webshop eruit? Kan je online betalen? Staan alle technische zaken op punt? Dit moesten we eerst overlopen”, vertelt Veerle. “Laat ons zeggen dat Pol niet echt goed scoorde (lacht). Zijn webshop zat wel goed in elkaar. Af en toe deelde hij ook wat content op Instagram en Facebook, maar daar bleef het bij. De boodschap was duidelijk: Pol had hulp nodig bij zijn onlinemarketingstrategie.” 

Aan de slag met duidelijke actieputen 

Na het kennismakingsgesprek verwijst Veerle de ondernemers door naar de juiste expert. “Met een focus op wat de ondernemer nodig heeft: technisch of praktisch advies. Of, zoals bij Pol, gericht op marketing.” 

Tijdens de twee uur durende sessie gaf het marketingbureau Pol duidelijke actiepunten mee. “De bedoeling is dat ondernemers meteen aan de slag kunnen gaan”, stelt Veerle. “Bij Pol lag de focus op e-mailmarketing. Al bekeken ze ook de mogelijkheden van videomarketing. Daarnaast leerde hij hoe hij zijn LinkedIn-profiel moest optimaliseren en hoe hij nog meer op SEO kon inzetten.” 

“We keken ook naar mijn sociale media kanalen, aangezien Instagram, Facebook en LinkedIn goedkope manieren zijn voor online visibiliteit en om top of mind te blijven. Maar content verzamelen en teksten schrijven … daar gruwel ik van”, lacht Pol. “Dus daarvoor heb ik iemand ingeschakeld.” 

Stroom aan leads 

De gesprekken stimuleerden Pol om een marketing- en contentplan uit te werken. Nu stuurt hij om de twee maanden een nieuwsbrief uit. Ook op Instagram, Facebook en LinkedIn is Comme Chez Soif actief aanwezig. En er staan nog projecten in de steigers. “Ik ben maar een kleine zelfstandige en toch kan ook ik al die marketingpijlers stilaan uitvoeren. Ondertussen komen er voortdurend leads binnen.” 

Na het gesprek met de externe expert, volgt er nog een opvolggesprek met Veerle. “We bekijken dan wat er werd besproken. Kregen de ondernemers genoeg tips? Zijn er nog vragen? Of duiken er nog problemen op? Ik verwijs hen ook door naar een onlineleerplatform dat bol staat van video’s met praktische tips”, geeft Veerle mee. 

“UNIZO heeft me gevormd tot de ondernemer die ik nu ben.” 

Fan van UNIZO 

“Ik geef het toe: ik ben een enorme fan van UNIZO. Je kunt er met al je vragen en problemen terecht. UNIZO heeft me gevormd tot de ondernemer die ik nu ben. Als ik met andere ondernemers – en zeker starters – praat, dan raad ik hen altijd meteen aan om lid te worden. Zelf volgde ik er al verschillende avondsessies en langere opleidingen.” 

Over de begeleiding Online Verkopen is hij bondig. “Als je wilt evolueren met je bedrijf, is online zichtbaarheid de belangrijkste manier om verkoop te genereren.” 

Onlinemarketing onder controle 

Tijdens de begeleiding wil Veerle ondernemers vooral geruststellen. “Tegenwoordig vliegen de tips om online zichtbaar te zijn je rond de oren, terwijl je die zeker niet allemaal moet volgen. Eerst brengen we jouw verhaal en noden in kaart, om vervolgens tools aan te reiken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Op deze manier krijg je opnieuw controle over jouw onlinemarketingverhaal.” 

Dat Online Verkopen een kort maar krachtig traject is, vindt Veerle ook een belangrijke troef. “We gaan heel resultaatgericht werken met operationele quick wins. Je ziet dus bijna onmiddellijk resultaat.” 

Hoe zichtbaar is mijn website? Is mijn website wel goed opgebouwd? Vinden klanten hun weg in mijn webshop? … Klinken deze vragen jou bekend in de oren? Schrijf je dan snel in voor de praktische begeleiding Online Verkopen via de QR code. En krijg actiepunten afgestemd op jouw onlineverhaal.  

www.commechezsoif.be 

“Content verzamelen en teksten schrijven… Daar gruwel ik van.” 

Heb jij ook het gevoel dat je meer kunt halen uit je webshop? Check snel hoe het traject Online Verkopen je op de juiste weg zet.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!