Hoogtechnologische kunststoffen die ervoor zorgen dat zonnepanelen beter presteren. Je had er misschien nog nooit van gehoord, maar dat is de specialisatie van IP FAB. Het bedrijf werd opgericht in 2020 door echtpaar Kristof Proost en Elise De Rudder om in te spelen op de R&D noden op de markt.  

Dag van de Ondernemer

Met IP FAB zijn Elise en Kristof één van de ambassadeurs van Dag van de Ondernemer 2023. Wil jij meer weten over Dag van de Ondernemer of wil je de andere ambassadeurs leren kennen? 

Dag van de Ondernemer

“Innovatie zit in ons DNA. Dat klinkt als een mode-uitdrukking, maar het is wel echt zo. Ons startpunt is innovatie en we hebben ons bedrijf daar eigenlijk rond gebouwd”, legt Kristof uit. “Wij zijn een R&D bedrijf pur sang. Wij focussen op technische innovatie, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij niet kunnen innoveren in onze bedrijfsprocessen.” 

“Inderdaad, ik ben momenteel bezig met ons dossier om het ISO9001 label te behalen”, vertelt Elise. “Zo’n label krijg je door al je processen binnen het bedrijf uit te schrijven. Het dient om de buitenwereld te tonen dat je doet wat je zegt. Het is een heel arbeidsintensief project, maar we hebben een heel goeie freelancepartner die ons hierin begeleidt. Zij stelt heel pertinente vragen over onze aanpak en hoe klanten naar onze acties kijken. Het hele proces brengt veel nieuwe ideeën. Ik gebruik deze kans om onze processen te optimaliseren. Het gaat ons helpen om als bedrijf performanter naar buiten te komen. Hopelijk halen we dat label binnen tegen midden 2024.”  

Heeft IP FAB een innovatiestrategie om te bouwen aan die toekomst? 

Kristof: “We werken zeer strategisch. We hebben een klein team en een gelimiteerd budget, dus de kunst bestaat er voor ons in om de lucratieve projecten te kiezen uit de vele aanvragen die wij krijgen. Dat is altijd een berekend risico, want het gebeurt dat innovaties niet aanslaan. In onze sector is het heel belangrijk dat je strategisch nadenkt over de projecten die je kiest, want je moet er altijd veel werkingsmiddelen, tijd en geld in investeren.” 

Elise De Rudder en Kristof Proost van IP FAB

Elise De Rudder en Kristof Proost van IP FAB

Maken jullie veel middelen vrij om te investeren in innovatie? 

“Nagenoeg al onze winsten investeren wij terug in ons bedrijf”, zegt Elise. “Wij kopen daarmee toestellen die ons toelaten om innoverend te werken.”  

Hebben jullie nog andere ondersteuning gezocht om jullie innovatieve ideeën waar te maken? 

“We zijn enorm blij dat VLAIO bestaat in Vlaanderen”, begint Kristof. “Dat geeft ons een duwtje in de rug om onze eerste en tweede werknemer aan te werven.”  

Elise vertelt dat ze samen ook de UNIZO begeleiding Strategie & Groei hebben gevolgd: “Onze persoonlijke begeleidster Jolien keek daar samen met ons naar waar we op dat moment stonden en waar we naartoe wilden. Het heeft ons een enorme boost gegeven en ons aangemoedigd om verder te doen zoals we bezig waren.” 

“Het heeft ons ook aangemoedigd om te groeien en de stap naar een groter labo te zetten”, voegt Kristof toe. Nu volgen ze opnieuw een traject bij UNIZO, maar deze keer gefocust op het financiële plaatje: “Wij hebben allebei geen financiële achtergrond. Nu we dit traject gestart zijn merken we dat mensen die wel zo’n achtergrond hebben echt op een andere manier denken.” Elise vult aan dat geld voor hun een werkingsmiddel is: “Zij hebben minder schrik van vreemd kapitaal. Wij hebben dat eigenlijk altijd op afstand gehouden. Maar om te komen waar we naartoe willen, zullen we op den duur wel vreemd kapitaal nodig hebben.”  

Beluister Innovatiefnemers

De meeste onderdelen van een zonnepaneel ontstaan in een labo. Denk bijvoorbeeld aan polymeerfolies, de specialisatie van Elise De Rudder & Kristof Proost. Met hun Mechelse bedrijf IP Fab wanen ze zich als echte innovatiefnemers.  Jarenlange, maar vooral unieke, expertise helpt hen om ook andere horizonten met polymeer te ontdekken.

Ontmoet dit echtpaar en ondernemerskoppel in de voorlaatste aflevering van Innovatiefnemers. Waarin labo-toestellen verkozen worden boven een Porsche en mond-aan-mondreclame op de hoogste plank ligt.

Nuttig voor jou