Hannelore Pannecoucke kent haar sterktes. Zijn er zaken die ze niet kan? Dan zoekt ze iemand in haar team die het wél kan. En zijn er dingen waarover ze graag meer wil weten? Dan roept ze de hulp in van een expert. Zo simpel is het voor haar. Dat is ook de reden dat Hannelore al enkele UNIZO-trajecten heeft gevolgd. En via de begeleiding Financieel Inzicht komt ze ook terecht bij KBC voor kmo-advies.

In 2003 neemt Hannelore met haar toenmalige partner Bakkerij Serbruyns in Zottegem over. Hij bakt en zij runt de winkel. Zo heeft ieder zijn taken. In 2017 gaat het koppel uit elkaar. Hannelore beslist om de bakkerij op haar eentje open te houden. “Ik ben geen bakker van opleiding. Maar ik had wel een goed team waarop ik vertrouwde.”

“Natuurlijk veranderde mijn takenpakket bij de bakkerij volledig. Ik heb toen geprobeerd om mijn team zo efficiënt mogelijk in te zetten. Maar ja, zij konden me niet bij alles helpen. Toen besloot ik om hulp te zoeken op verschillende vlakken.”

Goede leerling

Als UNIZO-lid leest Hannelore op een dag over het traject Bedrijfsoptimalisatie. Precies wat zoekt, dus ze schrijft zich in. “Coach Liesbeth en ik bekeken onder andere mijn prijscalculatie en hoe rendabel de verschillende productgroepen waren. Heel leerrijk.” Als Liesbeth merkt dat Hannelore ook met vragen rond haar financiën zit, raadt ze haar aan om het traject Financieel Inzicht te volgen. “En als goede leerling volgde ik natuurlijk haar raad op.”

Ann-Sofie Lamon is de coach van dienst voor de begeleiding Financieel Inzicht. “Eigenlijk waren de cijfers van de bakkerij goed”, zegt ze. “Ik voelde aan dat Hannelore vooral bevestiging zocht in welke mate ze goed bezig was met haar cijfers. En, zoals veel ondernemers, wou ze ook gewoon weten wat al die cijfers betekenen.”

“Boekhouders houden zich bezig met de fiscale cijfers. Die leggen ze voor aan de ondernemer. En als dat winst is, is dat goed. Als dat verlies is, zullen ze misschien uitleggen waar de grote kostenposten zitten. Maar uitdiepen waarom er winst of verlies is? Of bekijken hoe de zaken anders aan te pakken? Dat is niet de taak van de boekhouders”, vertelt Ann-Sofie. “Ze hebben helaas ook onvoldoende tijd om een ondernemer daarin te begeleiden. Net daarom is het fijn dat het traject Financieel Inzicht een vijftal individuele gesprekken omvat. Zo kunnen we alles rustig, in detail en samen met de ondernemer bekijken.

Van toeten noch blazen

“Ik heb geleerd waaruit mijn omzet bestaat. Hoe ik voor een goede cashflow zorg. Ik kan ook mijn balans lezen. Als ik nu naar mijn boekhouder ga en hij legt de cijfers voor, dan kan ik daarover meepraten. En meteen gerichte vragen stellen. In plaats van ja te knikken en dan thuis te beseffen dat ik van toeten noch blazen weet”, lacht Hannelore.

“Elke dag ben ik met de cijfers bezig.
En dat doe ik graag,
nu ik weet waarover het gaat.”

“Vroeger ging ik er altijd van uit dat het wel goed was. Nu denk ik veel meer als ondernemer. Elke dag ben ik met de cijfers bezig. En dat doe ik graag, nu ik weet waarover het gaat. Ik zie nu zelf waar er iets kan veranderen of waar ik moet ingrijpen. En ik zoek zelf naar oplossingen.”

Kmo-advies van KBC

Ann-Sofie geeft bedrijfseconomisch advies. Het komt dus soms voor dat ze niet op alle vragen een pasklaar antwoord kan bieden. Daarom verwijst ze soms ondernemers, zoals Hannelore, door naar collega-experten zoals het kmo-advies van KBC.  “In 2019 ging mijn omzet omhoog”, weet Hannelore. “De boekhouder raadde me toen aan om van mijn eenmanszaak over te schakelen naar een vennootschap. In mijn belang en dat van mijn zaak. Dus ik deed dat. Tot ik plots een brief kreeg dat ik een flink bedrag aan meerwaardebelasting moest betalen. Dat was even slikken.”

Omdat vennootschapsvormen niet Ann-Sofies specialiteit zijn, verwijst ze Hannelore door naar KBC voor kmo-advies. “Eigenlijk kwam ik te laat bij KBC terecht, want ik was al een jaar bezig als vennootschap”, vertelt Hannelore. “Bleek dat ik eigenlijk niet voldoende op de hoogte was van wat een vennootschap inhoudt. Ik vroeg me echt af of ik de juiste keuze had gemaakt.”

De KBC-adviseur overloopt onder meer de voor- en nadelen van haar vennootschap. Waarbij de voordelen gelukkig wel doorwegen. Ze kijken samen ook naar de toekomst. Wat als ze de bakkerij ooit wil overlaten aan iemand? Hoe werken de aandelen? Wat met de resultaten? Kortom, Hannelore stapt met een mand vol kennis buiten bij KBC. “Ik ben nu echt gerustgesteld.”

Richten op onlinemarketing

Maar hier stopt het verhaal van Hannelore nog niet. Want de bakkerij heeft ook te lijden onder de coronacrisis. “De bakkerij ligt aan het station. Wij krijgen dus veel pendelaars en scholieren over de vloer. En dat viel allemaal weg tijdens de lockdown. Bovendien is Zottegem niet groot. Coach Liesbeth raadde me aan om meer in te zetten op onlinemarketing. Zodat ik op een andere manier mensen kan bereiken. En ja, als goede leerling volgde ik die raad natuurlijk ook op”, lacht Hannelore.

Zo komt ze terecht bij de begeleiding Online Verkopen. Ze leert hoe e-mailmarketing werkt en hoe ze haar socialemediakanalen optimaal inzet. “Dat vind ik zo mooi aan UNIZO: je kunt er terecht met al je vragen. Ze bekijken waarbij ze je kunnen helpen en bieden dan oplossingen aan in de vorm van begeleidingen.”

Netwerk vol kennis

“Ik voelde me vroeger vaak wat naïef, alsof ik altijd maar achter de feiten aanholde. Dat was geen fijn gevoel. Dankzij het advies van UNIZO voel ik me veel zekerder in de beslissingen die ik neem. Ik weet ook waarom, wanneer en hoe ik ze moet nemen. En als ik het niet meer weet? Dan ga ik weer te rade bij UNIZO. Ik sta open om bij te leren en te blijven groeien”, geeft Hannelore nog mee.

“Het mooie aan ons uitgebreide netwerk van partners en coaches? Dat we ondernemers eigenlijk met alles kunnen helpen”, bevestigt Ann-Sofie. “Een collega zei ooit dat je niet alleen in maar ook aan je bedrijf moet werken. Eigenlijk komen veel ondernemers bij ons terecht als het eigenlijk al te laat is. Ik raad iedereen aan om drie jaar na opstart van je zaak een klankbord te zoeken zoals het traject Financieel Inzicht of Bedrijfsoptimalisatie te volgen. Al is het maar ter bevestiging dat je goed bezig bent. Vergis je niet: verbeterpunten zijn er altijd. Die zijn dan meteen mooi meegenomen.”

“Een begeleiding duurt tussen de vier en zes maanden en bestaat uit vier à vijf gesprekken. In de tussentijd krijgen de ondernemers huiswerk mee. Op die manier zijn ze ‘verplicht’ om echt te werken aan hun bedrijf. En dat op hun maat en tempo. Persoonlijker kan niet”, aldus Ann-Sofie.

Wil je graag je kennis over cijfers aanscherpen? De UNIZO-coaches staan klaar om jou alles tot in detail uit te leggen in de begeleiding Financieel Inzicht

Ik wil financieel inzicht

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!