De paasvakantie loopt stilaan op zijn einde. Ik hoop dat je er ook enkele dagjes van tussen bent geweest, laat op de latten, wat vroeger naar de zon of gewoon gezellig in eigen land. Als je ergens anders bent, heb je er dan ook altijd zo’n plezier aan om in die typische, lokale winkels en winkeltjes rond te hangen? Ik alleszins wel. Ik heb nog nooit iemand enthousiast horen vertellen over de Zara van Lissabon, de Starbucks in Val d’Isère of de Spar op Tenerife. Het is net leuk om te ontdekken dat elk land en elke streek zijn eigenheid heeft aan winkels, restaurants en lokaal leven. Je vindt er dingen die je nergens anders hebt. Bakkers en slagers vertellen je meer over hoe mensen er leven dan de Groene Michelin. En het is niet waar dat je die authenticiteit alleen maar in dorpen op het platteland terugvindt. Ik vind het fascinerend om de winkelstraten in de Londense boroughs te ontdekken. Geen ketens (daarvoor moet je in de city zijn), maar zelfstandigen die een typisch Engels aanbod geven. 

Hiervoor moeten we alvast geen melancholie hebben wanneer we terug thuiskomen. Ook in Vlaanderen hebben we nog dat gezellige en lokale aanbod van allerhande winkels, die de ene gemeente doet verschillen van de andere. Zelfs Delhaize heeft ontdekt dat mensen liever naar een AD Delhaize met een eigen aanbod gaan. In 2019 lanceerden we er zelfs een eigen woord voor: “winkelhieren”, het gaan winkelen bij de handelaar van hier. We voegden er zelfs de slogan aan toe: “wat je hier koopt, krijg je grotendeels terug”. Want die winkelhier is een mens van vlees en bloed, die hier zijn belastingen betaalt, mensen werk verschaft en ervoor zorgt dat het dorps- of stadscentrum gezellig druk is. Ik heb ook nog nooit een lokale voetbalploeg met reclame van Amazon of Bol op het t-shirt zien spelen, maar ik heb zelf wel ooit nog bij VK Valaarhof een shirtje van beenhouwerij Van Assche aangehad. Uit peilingen weten we dat onze zelfstandigen jaarlijks gemiddeld een slordige 1.600 euro sponsoren aan scholen, jeugdbewegingen en sportclubs. Je geld komt dus grotendeels terug.

Daarom lanceren we dit jaar iets nieuws bij UNIZO. We hebben al een Starter en een KMO van het jaar, maar tot onze scha en schande ontdekten we dat we nog geen Winkelhier van het Jaar hadden. Lokale handelaars en horeca nemen we zo vanzelfsprekend, dat het pas echt opvalt wanneer ze er plots niet meer zijn. En dat er steeds minder zijn, dat is ook duidelijk. Dus hoog tijd om onze winkelhiers meer te koesteren. Want geeft toe, we slaken allemaal toch een zucht van verlichting als een leegstaand handelspand dan toch weer ingevuld raakt, liefst nog met die viswinkel of die bijzondere boetiek waarop we zaten te wachten. Ben jij dus die winkelhier die net voor dat tikkeltje meer zorgt? Is jouw zaak de reden waarom de winkelstraat steeds drukker wordt? Ben jij die speciaalzaak waarvoor ze van heinde en verre afkomen? Stel je dan kandidaat voor de UNIZO-Winkelhier van 2024. Word daarmee het gezicht van de Vlaamse handelaars en herinner ons er allemaal aan dat jij ons elke keer weer een beetje gelukkig maakt.

Danny

Nuttig voor jou