Hoe verloopt een (normale) procedure in het kader van overheidsopdrachten?

Een klassieke gunningsprocedure verloopt, in het algemeen, volgens onderstaand stappenplan:

 

Gunningsprocedure

Opmaak bestek

 

  • keuze gunningsprocedure ( aanbesteding, offerteaanvraag, onderhandelingsprocedure)
  • definiëring opdracht (werken, leveringen, diensten)
  • raming opdracht
  • vaststellen selectiecriteria (financieel en economische draagkracht; technische bekwaamheid): hebben betrekking op kwaliteit inschrijver
  • vaststellen gunningscriteria (bijv. prijs, kwaliteit,..) en hun weging: hebben betrekking op kwaliteit aanbod

Bekendmaking opdracht

Afhankelijk van soort opdracht (werken, leveringen en diensten) en raming van de opdracht)

  • Europees: Bulletin der Aanbestedingen en Europees Publicatieblad
  • Niet Europees: Bulletin der Aanbestedingen

Indien geen bekendmaking vereist

  • Verzending uitnodiging tot indiening offertes

Indiening offertes

Opgelet: offertes moeten tijdig worden ingediend en correct worden ondertekend

Beoordeling offertes

Beoordelen offerte o.b.v. selectiecriteria en gunningscriteria:

  • Aftoetsen offerte aan selectiecriteria opgenomen in het bestek
  • Conformiteit offerte (ondertekening, geen voorbehouden, tijdigheid, abnormale prijzen, geen afwijking van voorgeschreven technische specificaties)
  • Verbetering van offertes (rekenfouten en kennelijk materiële fouten)

Toekenning van de score  a.d.h.v. de gunningscriteria

Beslissing aan wie wordt toegewezen, met verslag van nazicht

Gemotiveerd

  • Geweerde inschrijvers (niet-conformiteit offerte)
  • Gekozen inschrijver (conforme offerte, beste offerte)
  • Niet gekozen inschrijver (conforme offerte, maar niet de beste)

Kennisgeving

Per fax en aangetekend schrijven

Beroepsmiddelen

Alle inschrijvers (gekozen, niet gekozen, geweerde)

Afhankelijk van Europese/niet-Europese publicatie wachttermijn

Uitvoering opdracht

Conform uitvoeringsregels en bestek

 

© Frederick Ongena 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Tips en aandachtspunten voor het opstellen van uw offerte in het kader van een overheidsopdracht

Het opstellen van een offerte voor een stad, gemeente of een ander openbaar bestuur verschilt op verschillende vlakken van het opstellen van een offerte voor een private klant. Uit de praktijk blijken volgende verschillen de meest belangrijke:

  • Wettelijk geregelde procedure tot gunning opdracht met als gevolg een langere doorlooptijd 
  • Strengere formele eisen zoals o.a. de ondertekening van de offerte, tijdige indiening van de offerte, geen recht tot het maken van voorbehoud door de inschrijver, geen mogelijkheid tot wijziging offerte, …
  • Contactname met gemeente is zeer streng gereglementeerd. Na indiening van offertes kunnen contacten in principe niet plaatsvinden in het kader van een aanbesteding of offerteaanvraag
  • Het voorwerp, de inhoud en de draagwijdte van de offerte worden exclusief bepaald door het bestek dat door de gemeente wordt opgesteld
  • Streng wettelijk kader leidt tot vrij beperkte contractsvrijheid.

Opgelet!

  1. In de aankondiging en de administratieve bepalingen van het bestek zijn dikwijls termijnen opgelegd, vb: voor indiening van de offerte. Het respecteren van deze termijn is formeel nodig. Het te laat indienen van een offerte kan genoeg zijn om ze af te wijzen.
     
  2. De besteksbepalingen zijn bepalingen waar u niet van kan afwijken. Het toevoegen van algemene en bijzondere voorwaarden is bij de aanbesteding en offerteaanvraag in principe niet toegelaten.  

Tip

Voor indiening van uw offerte i.k.v. een overheidsopdracht kan u bijvoorbeeld terecht op volgende sites:

 
© Frederick Ongena
 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Wat indien u naast een beoogde overheidsopdracht grijpt?

Indien de opdracht niet aan jou wordt toegewezen, kan je de gunning van de opdracht betwisten. Afhankelijk van het “soort” aanbestedende overheid  (administratieve overheid of niet) zal de Raad van State of de gewone rechter bevoegd zijn. Dit is normaal de Rechtbank van Eerste aanleg of de Ondernemingsrechtbank van het betrokken arrondissement.

! De termijnen om een gunning te betwisten zijn kort. Een vernietigingsprocedure moet ingesteld worden binnen een termijn van 60 dagen en een schorsingsprocedure moet ingesteld worden binnen de 15 dagen

Let wel, wanneer de bevoegde rechter de gunningsbeslissing vernietigt, betekent dit niet noodzakelijk dat de opdracht aan de aanvechtende inschrijver moet worden gegund. Indien de beslissing bijvoorbeeld niet voldoende was gemotiveerd, kan het, bijvoorbeeld,  volstaan dat de aanbestedende overheid de opdracht opnieuw aan een concurrent gunt maar de beslissing beter motiveert.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 11/09/2024

Prijsherziening bij overheidsopdrachten

Ik diende onlangs een offerte in voor een overheidsopdracht bij de gemeente. Het gemeentebestuur deed er echter veel langer over dan initieel voorzien om de opdracht toe te wijzen. Uiteindelijk heb ik nu de aanbesteding “gewonnen”. Maar door de veel tijd verloren te hebben kloppen de prijzen die ik had voorzien niet meer. 

De offerte is de formele verbintenis van de inschrijver om de opdracht uit te voeren volgens de opdrachtdocumenten en de voorwaarden die hij voorstelt. Het is dus het cruciale document waarmee de inschrijver aan de aanbestedende overheid meedeelt hoe hij de vraag beantwoordt. De offerte is bindend en vormt de basis voor het contract dat tot stand komt na de sluiting van de overheidsopdracht.
 
De opdrachtdocumenten kunnen een prijsherzieningsclausule bevatten. Voor opdrachten voor werken is dit zelfs verplicht, tenzij de geraamde waarde lager is dan € 120.000 euro en de uitvoeringstermijn korter dan 120 werkdagen of 180 kalenderdagen. Voor leveringen van diensten is een dergelijke clausule niet verplicht, maar wel mogelijk. Indien er geen verplichting is tot dergelijke clausule is een prijsherziening alleen mogelijk als de clausule uitdrukkelijk en duidelijk voorzien is in het bestek.

Indien een prijsherzieningsclausule is opgenomen dan moet deze clausule minstens de volgende informatie bevatten:

  • in voorkomend geval voor welke percelen/artikels de herziening kan worden toegepast;
  • wanneer de prijsherziening kan worden toegepast en met welke frequentie;
  • op welke manier de opdrachtnemer de prijsherziening moet aanvragen (e-mail/post, te verstrekken documenten, termijnen);
  • de prijsherzieningsformule en de indexen waarop deze formule gebaseerd is.

De opdrachtnemer moet zijn aanvraag schriftelijk (via e-mail of per brief) indienen en zijn nieuwe voorstel voor een prijslijst bijvoegen. De aanbestedende overheid moet nagaan of de geactualiseerde prijzen stroken met de toepassing van de in het bestek voorziene prijsformule. De opdrachtnemer moet de ingeroepen feiten of omstandigheden waarop hij zich baseert, schriftelijk kenbaar maken binnen de dertig dagen ofwel nadat ze zich hebben voorgedaan ofwel na de datum waarop de opdrachtnemer of de aanbesteder ze normaal had moeten kennen.
 
Zonder prijsherzieningsclausule zijn de prijzen in de offerte bindend. Toch is het mogelijk om een aanpassing te bepleiten op basis van ontwrichting van het contractueel evenwicht door onvoorzienbare omstandigheden. De opdrachtnemer kan deze ontwrichting aanhalen en samen met de aanbestedende overheid proberen tot een herstel van het evenwicht te komen, zodat de continuïteit van de opdracht niet in gevaar komt. Dit is een toepassing van de imprevisieleer, die bepaalt dat de opdrachtnemer de herziening van de overeenkomst mag verzoeken vanwege een zeer belangrijk nadeel. Dit nadeel moet te wijten zijn aan omstandigheden die hij redelijkerwijs niet kon voorzien bij het indienen van de offerte, die hij niet kon ontwijken en waarvan hij de gevolgen niet kon verhelpen, ondanks alle nodige inspanningen. Het is mogelijk om op deze manier een prijsherziening te bekomen of de opdracht te ontbinden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 21/08/2024

Nuttig voor jou