De omnibusrichtlijn: nieuwe Europese regels omtrent prijsaanduiding

Laatste aanpassing: 
06/07/2022

Vanaf 28 mei gelden nieuwe Europese regels over de manier waarop je de verkoopsprijzen tijdens een promotie vermeldt. Wanneer je een korting geeft, moet je voortaan ook telkens de “vorige prijs/referentieprijs”  aanduiden. Bijvoorbeeld: “nu 50 EUR, was 100 EUR” of “50 EUR/100 EUR”.

Hoe bereken je de referentieprijs? Dat is de laagste prijs in de 30 dagen voor de prijsvermindering.

Geef je tijdens een braderij een korting op een individueel stuk, dan wordt de braderijprijs de nieuwe referentieprijs tijdens de solden – en niét de originele prijs van het stuk. Een voorbeeld: Tijdens de braderij van 3-4 juni bied je je klanten 20% korting aan op een product van 100 euro, dus 80 euro verkoopprijs. Als je dan tijdens de solden (1 juli = binnen de 30 dagen) 30% korting wil geven op datzelfde product, ben je verplicht om 80 euro als referentieprijs te nemen. Dit maakt dus dat je in dit voorbeeld de geafficheerde 30% korting op 80 euro moet geven.

Wil je tijdens de solden toch nog korting geven zoals je dit vroeger deed? Dan kan dit als je tijdens de braderij koppelverkoop toepast. Koppelverkoop valt immers niet onder de nieuwe regel, deze telt niet mee voor de 30-dagen-op voorhand-referentieprijs. Ook algemene communicaties (“beste prijs”, “promo”, “ronde prijzen”), voorwaardelijke aanbiedingen (2de aan de helft van de prijs), vouchers, getrouwheidsprogramma’s,… vallen niet onder de nieuwe regel.

Er is ook een uitzondering voorzien voor:

  • Goederen die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Dat zijn bijvoorbeeld verse levensmiddelen en dranken waarvan de houdbaarheidsdatum kort is.
  • Producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn. Wanneer hierop een korting wordt aangeboden, dan moet de vorige prijs wel nog steeds vermeld worden. De vorige prijs is hier echter de laagste prijs in de 7 dagen voor de prijsvermindering.
  • Progressieve prijsverminderingen. Wanneer je op een goed een korting geeft en je wil die korting tijdens de solden verhogen, dan mag je de initiële “referentieprijs” behouden. De verhoging van de prijsverminderingen mag wel slechts 30 dagen duren, zo niet, dan zal je de referentieprijs moeten aanpassen. Deze uitzondering geldt wel enkel voor prijsverminderingen in het kader van dezelfde verkoopcampagne.

Wat met het aanduiden van kortingen door middel van “bolletjes stickers”? Dat kan nog steeds. Je kan de sticker kleven naast de oorspronkelijke prijs die reeds aangeduid staat op het etiket (die dan als “vorige prijs” in aanmerking komt), tenzij die prijs niet de laagste prijs was in de 30 dagen voor de prijsvermindering. Dan moet je de prijs op het etiket alsnog aanpassen.

De nieuwe wet bepaalt niet hoe lang je een korting mag aanhouden, dat mag je zelf kiezen. Let wel op dat de prijsverminderingsperiode niet “buitensporig” is in vergelijking met de periode waarin het goed tegen de “volle” prijs wordt verkocht. Dat kan consumentenmisleiding uitmaken.

De Belgische wetgever is echter veel te laat met de omzetting van de regel, waardoor ondernemingen zeer weinig tijd hebben om zich aan te passen. Minister van Economie Dermagne heeft daarom op 20 april in het parlement verklaard dat de economische inspectie “pragmatisch” zal optreden. UNIZO vraagt echter meer duidelijkheid.

Meer over: Commerciële acties, Prijsaanduiding

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!