Wanneer je een korting geeft, moet je steeds de “vorige prijs/referentieprijs” aanduiden. Bijvoorbeeld: “nu 50 EUR, was 100 EUR” of “50 EUR/100 EUR”.
Hoe bereken je de referentieprijs?
Dat is de laagste prijs in de 30 dagen voor de prijsvermindering. De referentieprijs moet per verkoopkanaal of verkooppunt bepaald worden. Het kan dus zijn dat jouw referentieprijs in de fysieke winkel anders is dan de referentieprijs op jouw webshop.
Geef je tijdens een braderij bijvoorbeeld een korting op een individueel stuk, dan wordt de braderijprijs de nieuwe referentieprijs tijdens de solden – en niét de originele prijs van het stuk. Een voorbeeld: Tijdens de braderij van 3-4 juni bied je je klanten 20% korting aan op een product van 100 euro, dus 80 euro verkoopprijs. Als je dan tijdens de solden (1 juli = binnen de 30 dagen) 30% korting wil geven op datzelfde product, ben je verplicht om 80 euro als referentieprijs te nemen. Dit maakt dus dat je in dit voorbeeld de geafficheerde 30% korting op 80 euro moet geven.
Wil je tijdens de solden toch nog korting geven zoals je dit vroeger deed? Dan kan dit als je tijdens de braderij koppelverkoop toepast. Koppelverkoop valt immers niet onder de nieuwe regel, deze telt niet mee voor de 30-dagen-op voorhand-referentieprijs. Ook algemene communicaties (“beste prijs”, “promo”, “ronde prijzen”), voorwaardelijke aanbiedingen (2de aan de helft van de prijs), vouchers, getrouwheidsprogramma’s,… vallen niet onder de nieuwe regel.
Uitzonderingen op de referentieprijs
De verplichte vermelding van referentieprijs geldt voor aankondigingen van een specifiek meetbare korting (bv. 50%, 10 euro korting) en voor aankondiging die de indruk wekken van een korting (bv. promo’s, Valentijn-acties, …). De referentieprijs moet niet vermeld worden in geval van:
- algemene communicaties: bv. beste prijs in omstreken, ronde prijzen, fabrieksprijzen
- gezamenlijk aanbod: bv. 2 voor de prijs van 1
- voorwaardelijke aanbiedingen: bv. 2de aan helft van de prijs
- snel bederfbare en beperkt houdbare goederen: een transparante prijsvermindering voor die goederen is de regel waarbij naar de dagprijs of een kort voordien toegepaste prijs kan worden verwezen.
Er geldt ook een uitzondering voor progressieve kortingen. Als je binnen eenzelfde promotiecampagne steeds grotere kortingen aanbiedt, moet je de referentieprijs niet aanpassen. Je moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Je mag de kortingen maximaal 30 dagen laten oplopen, de laatste korting mag je nog verder aanhouden
- de oplopende kortingen moeten elkaar onmiddellijk opvolgen
- binnen dezelfde promotiecampagne blijven
Voor producten die pas in jouw assortiment zitten, geldt een verkorte referentieperiode.
De nieuwe wet bepaalt niet hoe lang je een korting mag aanhouden, dat mag je zelf kiezen. Let wel op dat de prijsverminderingsperiode niet “buitensporig” is in vergelijking met de periode waarin het goed tegen de “volle” prijs wordt verkocht. Dat kan consumentenmisleiding uitmaken.
Prijsvermindering met gekleurde bollen
Het is nog steeds toegelaten om kortingen aan te duiden met gekleurde gekleurde (groene, gele, rode) stippen of bollen. Je kan de sticker kleven naast de oorspronkelijke prijs die reeds aangeduid staat op het etiket (die dan als “vorige prijs” in aanmerking komt), tenzij die prijs niet de laagste prijs was in de 30 dagen voor de prijsvermindering. Dan moet je de prijs op het etiket alsnog aanpassen.
Het moet voor de consument die zich in de winkel bevindt, ook duidelijk zijn welke korting voor welk product geldt. Je moet de affiche met de gekleurde bollen en hun overeenstemmend kortingspercentage dus op goed zichtbare plaatsen in de winkel aanbrengen, en de bolletjes op de etiketten moeten voldoende groot en kleurvast zijn.
Voorbeeld op winkelaffiches:
- groene stip: - 20% op alle artikelen met een groene stip
- gele stip : - 30% op alle artikelen met een gele stip
- rode stip: - 50% op alle artikelen met een rode stip