Mijn klant is in gerechtelijke reorganisatie, wat nu?

Sorry! Toegang tot deze pagina werd voorbehouden aan UNIZO leden.

Laatste aanpassing: 
08/03/2021

1. Hoe moet ik mijn rechten laten gelden in de procedure van gerechtelijke reorganisatie?

Bij het verzoek tot gerechtelijke organisatie, is je klant verplicht om een volledige lijst van schuldeisers en het bedrag van hun schuldvordering over te maken aan de rechtbank. Wanneer de rechtbank de aanvraag tot opening van de procedure van gerechtelijke reorganisatie goedkeurt, is je klant verplicht om de schuldeisers die op de lijst staan binnen de 8 dagen na dit vonnis op de hoogte te brengen. Dat gebeurt normaalgezien per e-mail. Wanneer je de e-mail ontvangt, controleer je dus best meteen of de bedragen van de openstaande facturen kloppen. Indien dat niet het geval is, moet je zo snel mogelijk reageren en dat laten weten aan je klant.

Wanneer de rechtbank de gerechtelijke reorganisatie heeft goedgekeurd, heb je als schuldeiser ook het recht om het dossier te raadplegen. Dat kan via het digitaal platform RegSol.

Bij de procedure van het collectief akkoord krijgen schuldeisers ook de kans om het reorganisatieplan al dan niet goed te keuren op de zitting die de rechtbank daartoe organiseert. Als je klant je nog grote bedragen verschuldigd is, is het aan te raden om op de zitting aanwezig te zijn en voor of tegen te stemmen.

2. Welke maatregelen kan ik nemen om de negatieve impact van de procedure te beperken?

Ongeacht of je klant een procedure van gerechtelijke reorganisatie heeft geopend of aangevraagd, zijn er nog enkele mogelijkheden om jouw schade te beperken.

  • Voor nieuwe facturen kan je strengere betalingsvoorwaarden opleggen (bv. contante betaling). Nieuwe facturen die onbetaald zijn (voor goederen of diensten die dateren van na de opening van de procedure), kan je wel invorderen.
  • Je eigen verbintenissen opschorten: zolang je klant niet betaalt, kan je ook je eigen verplichtingen opschorten. Je kan dus perfect tegen je klant in gerechtelijke reorganisatie zeggen dat je niet langer levert, zolang de betaling uitblijft.
Meer over: Onderneming in moeilijkheden, WCO

Je ziet meer als UNIZO lid

Deze inhoud is enkel voor UNIZO-leden, of word nu lid.

Je ziet meer als UNIZO lid

Bent u reeds UNIZO-lid? Log dan in met uw UNIZO account. Anderzijds kan je een lidmaatschap aanvragen.

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!