Els Van den Berghen ontwerpt hoeden en handtassen met atypische texturen, structuren en vormen. Geproduceerd in België. En dat levert haar winkel Awardt het HIB-label op (Handmade in Belgium). Ze is actief op sociale media en post prachtige foto’s van haar creaties. Maar ze twijfelt: komt haar boodschap goed over naar de buitenwereld? Met de begeleiding Online Verkopen hoopt ze antwoorden te krijgen op haar vragen.

“Enkele jaren geleden volgde ik het traject Bedrijfsoptimalisatie bij coach Veerle”, vertelt Els. “Daaruit leerde ik veel. Vooral dat hetgeen jij als normaal beschouwt, niet altijd zo overkomt naar de klant. Zo stapte Veerle mijn winkel binnen en zei: ‘Dat is hier allemaal heel mooi, maar van buiten zie je niet wat het verhaal achter Awardt is.’ Tja, daar stond ik dan. (lacht) Nu sieren er hashtags de etalageruit die onze sterktes in de verf zetten.” 

“Tijdens corona deed ik een rebranding van mijn merk en lanceerde ik een nieuwe website. Ook mijn sociale media werkte ik verder uit. Ik volgde daarvoor enkele workshops, maar ik bleef toch met enkele vragen zitten: hoe breng ik mijn verhaal over? Hoe bereik ik de juiste mensen? En hoe trek ik ze naar mijn fysieke of onlinewinkel? Ik voelde dat ik nood had aan een klankbord. Rond die periode maakte ik kennis met de begeleiding Online Verkopen. Na mijn vorige positieve ervaring, besloot ik meteen om me daarvoor in te schrijven.”

Woorden versterken beelden

In de begeleiding Online Verkopen gaan ondernemers eerst in gesprek met een coach. Hij of zij weet dan welke hulp de ondernemer nodig heeft. “Onze taak als coach is vrij beperkt, maar cruciaal in dit traject. Want wij brengen in kaart hoever de ondernemers staan en verwijzen hen door naar de juiste expert. Dankzij onze voorbereiding kunnen de experts en de ondernemers meteen naar de kern van de zaak tijdens hun sessie”, vertelt Ellen, coach van Els.

“Het eerste wat me opviel aan de Instagrampagina van Awardt waren de prachtige foto’s”, vertelt Ellen. “Maar foto’s vertellen niet het hele verhaal. En ook de tekst erbij, als die er al was, was niet voldoende. Daar was dus werk aan de winkel.”

Professionals inschakelen

Samen met expert Chia van Creactiv in Mechelen neemt Els een duik in haar sociale media. “Een van de tips was dat ik mijn verhaal moet blijven herhalen. Het is niet omdat je één keer iets post, dat iedereen het gelezen heeft. Door bepaalde onderwerpen regelmatig te vertellen, blijven ze langer hangen en bereik je meer mensen. We pakten ook de hashtags aan zodat ze meer aansluiten bij mijn doelgroep. Chia deed me er ook aan herinneren dat ik af en toe mijn gezicht moet laten zien. Blijkbaar hebben mensen dat graag”, lacht Els.
Ze beseft dat schrijven niet haar sterkste punt is. “Ik ontwerp handtassen, ik ben geen schrijver. Ook voor mijn foto’s schakel ik een fotograaf in. Daarom besloot ik om een beroep te doen op een copywriter voor mijn teksten. Per foto leg ik uit welke tekst ik erbij wil. De copywriter maakt daar dan iets leuks van. Die samenwerking gaat goed en ik ben gerust dat de teksten nu wél goed zijn.”

Meegaan met je tijd

Na de sessie met de expert, volgt er nog een afrondingsgesprek met de coach. “Daarin pols ik naar de ervaringen met de expert, wat de ondernemer heeft geleerd en of dat die al aan de slag is gegaan met de tips”, vertelt Ellen. “Els was al volop bezig en zag al een enorme verbetering op haar sociale media. Dan weet je dat een traject geslaagd is.”

“Ik zit inderdaad niet stil”, beaamt Els. “Alles evolueert ook snel. Zo zijn er bijvoorbeeld de ‘reels’. Dan denk ik: moet ik hierin meegaan? En zo ja, wat is de meest efficiënte manier? Zulke dingen toets ik dan graag af bij een klankbord. Of ik laat me begeleiden door iemand die er alles van kent. Zodat ik het goed doe.”

Onlineverkoop overstijgt webshop

“Weet je, het kan geen kwaad om af en toe jezelf een spiegel voor te houden. Liefst door iemand die vanop een afstand naar je zaak kijkt”, geeft Els mee. “Een buitenstaander ziet de dingen op een andere manier en durft ze in vraag te stellen. Ik vind dat verrijkend, zo evolueer je als ondernemer. Met dat idee stapte ik in het traject Online Verkopen. En daarbij stopt het zeker niet.”

“Een buitenstaander ziet de dingen op een andere manier, en durft ze in vraag te stellen.”

“De ondernemers die er echt voor openstaan, halen het meeste uit onze trajecten”, vertelt Ellen. “In het eerste gesprek komen we wel eens op een zijweg terecht. Want wil je succesvol online zichtbaar worden? Dan moet je ook weten wie je doelgroep is, wat jouw tone of voice is en hoe je jezelf, of je merk, naar de buitenwereld wilt brengen. Dat zijn dingen die ondernemers eerst moeten uitwerken voordat ze die online stap kunnen nemen.”

Ellen benadrukt nog dat onlineverkoop je webshop overstijgt. “Verkopen doe je ook via je website, sociale media, nieuwsbrieven … En kijk ook verder dan je producten. Mensen zitten niet te wachten op alleen maar promopraatjes. Zet jezelf eens in de kijker, maak een grapje, speel in op de actualiteit … dat zijn kleine dingen waarmee je al een heel eind komt. Natuurlijk kun je zelf al veel doen. Maar met de tips van de experts neem je echt grote stappen.”

Heeft jouw webshop nood aan een kritische blik?

Of wil je je onlinezichtbaarheid vergroten, maar weet je niet goed hoe?

In de begeleiding Online Verkopen zetten onze experts jou op het juiste spoor.

UNIZO Retail

Als winkelhier moet je blijven investeren in de aantrekkingskracht van je zaak, en daar wil UNIZO Retail je bij helpen. UNIZO Retail brengt een aanbod om jou als zelfstandige ondernemer in de retail te helpen om al die uitdagingen om te zetten in opportuniteiten, de omzet van je zaak te verhogen en je te onderscheiden.

Meer info

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!