UNIZO Retail: Aanbod voor handelaars met beide voeten in de toekomst

De wereld van handel en retail verandert razendsnel. De groei van e-commerce en de trend van digitalisering zetten de sector op zijn kop. Sommige ondernemers slagen er echter in om net deze uitdagingen om te zetten in opportuniteiten, hun omzet te verhogen en zich te onderscheiden.

UNIZO Retail wil zelfstandige handelaars informeren en ondersteunen in deze hectische tijden. En dat doen we op verschillende manieren. 

Inspiratiedag Samen werken aan levendige kernen

Generiek aanbod
Handel
E-commerce

Generiek aanbod

Toekomst voor Handel - UNIZO-visie 2020: Een inspirerende visie op de toekomst van de zelfstandige handel in Vlaanderen

De werking van UNIZO Retail wordt opgebouwd vanuit het visiedocument ‘Toekomst voor Handel’. UNIZO ging in gesprek en discussie met honderden ondernemers uit de sector, met belangrijke stakeholders, met onderzoekers en trendwatchers. De visie bundelt de uitdagingen waar de zelfstandige detailhandel vandaag voor staat en doet alvast enkele concrete aanbevelingen.

Leer bij op de actuasessies

Soms moet u de deur uit om sterker te staan. De actuasessies van UNIZO zijn een snelle manier om meer te weten over trends uit de sector, nieuwe wetgevingen en nieuwe vormen van ondernemen. Van het internet en het starten met een webshop tot geurmarketing, beleving in de fysieke winkel en de pop-upstores.

  • Van klantenkaart naar klantgericht ondernemen: De nieuwe consument is een ontrouwe consument. Klantenbinding is meer dan een klantenkaart. Het betekent inzicht hebben in de voorkeuren en het aankoopgedrag van klanten, en daar slim op inspelen. Spreker Lieven Van de Velde helpt al jaren KMO’s met het succesvol toepassen van digitale marketing. Hij licht het belang van klantinzicht toe en geeft tips om een sterk klantenbestand op te bouwen. Ook de nieuwe digitale getrouwheidssystemen Citie en Joyn worden toegelicht. Deze sessie gaat door van 19.45 – 21.15 uur op de UNIZO Retail Expertdagen in Gent, Hasselt, Roeselare, Leuven en Herentals.

Inspiratie en tips via de nieuwsbrief ‘Commerce & e-commerce’

De nieuwbrief ‘Commerce en e-commerce’ biedt UNIZO-leden actief in handel en e-commerce zes keer per jaar een blik op de toekomst, inspirerende getuigenissen, praktische tips en juridisch advies. Met een focus op u als zelfstandige handelaar en hoe u toegevoegde waarde kan leveren waarmee u zich onderscheidt van de grote offline en online spelers.

Snel up to date via de gratis adviespockets

De UNIZO Adviespockets zijn praktijkgidsen op maat van zelfstandige ondernemers en KMO’s (gratis voor leden, betalend voor niet-leden). U vindt in ons aanbod voor handel en e-commerce o.a. de pockets

Hulp en advies via de UNIZO Ondernemerslijn en het Kennisnet

Uiteraard kan u voor persoonlijk eerstelijnsadvies te allen tijde terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn. U kan ook zelf op zoek binnen het UNIZO Kennisnet, zeker in de rubriek "Marketing en verkoop" vindt u een schat aan informatie om met kennis van zaken uw handel te drijven.

 

Handel

Laat u begeleiden door de UNIZO Retail Experten!

Vraagt u zich ook af of uw winkel wel voldoet aan de hoge eisen van de hedendaagse consument? Of op welke manier u best aan e-commerce doet? U hebt al een webshop en wilt over de grenzen heen gaan verkopen? Of overweegt u een tweede zaak te openen en wilt u de mogelijkheden aftasten met een pop-upstore? En u wilt zich wel laten begeleiden, maar bent bang voor de factuur? U kunt een beroep doen op een UNIZO Retail Expert vanaf een halve dag voor €350 (excl. btw). Voor langere trajecten is het mogelijk om KMO Portefeuille aan te vragen.

Maak hier kennis met de UNIZO Retail Experten en ontdek wat ze voor u kunnen betekenen.

Stel uw meest brandende vragen op de UNIZO Retail Expertdagen

Op de Expertdagen kunt u een persoonlijke afspraak maken met een of meerdere van onze Retail Experten en/of u inschrijven voor een groepssessie over klantenbinding en digitale getrouwheidssystemen.

Ontdek alle data van dit voorjaar op www.unizo.be/retailexpertdagen

Inspiratiedag: Slim samenwerken aan levendige kernen, het einde van de ZELF-standige handelaar? 

Slimme samenwerkingen zijn een succesfactor in de toekomst van de fysieke handel: samen promotie voeren of events organiseren, samen een complementair aanbod brengen, samen aankopen, maar ook samenwerkingen met uw klanten zijn mogelijk, met uw leveranciers, met ondernemers uit andere sectoren, met makers, …Onze eerste inspiratiedag staat volledig in het teken van samenwerking. Samenwerkingen zijn een gigantische opportuniteit, maar niet altijd evident om concreet uit te werken. Laat u daarom inspireren door collega-handelaars die vandaag al kracht halen uit de wisselwerking met andere ondernemers.

De Inspiratiedag gaat door op maandag 12 juni 2017 in de Zebrastraat in Gent. Ontdek het volledige programma op www.unizo.be/slimsamenwerken

 

E-commerce

Webinar 'Veilig online verkopen'

Uw klanten maken steeds vaker gebruik van het internet, om producten te verkennen, te bestellen, te betalen en/of te laten leveren. In e-commerce schuilt een gigantische opportuniteit, maar u moet ook voldoen aan alle wettelijke regels die op de online verkoop aan consumenten van toepassing zijn. Uw klanten willen er zeker van zijn dat ze ook op uw website in alle veiligheid kunnen winkelen. In het webinar 'Veilig online verkopen' (enkel beschikbaar voor leden) geeft E-commerceconsultant Caroline Van den Borre u niet alleen meer inzicht in de manieren waarop u online kunt verkopen en welke betaalmogelijkheden er zijn, maar ze vertelt u ook over de rechten en plichten die u als online handelaar heeft, hoe de bestelprocedure er moet uitzien, hoe u moet omgaan met retours, enz.

Uw webshop juridisch waterdicht dankzij het UNIZO E-Commercelabel

Het is vrijwel onmogelijk om alle wettelijke regels te kennen die van toepassing zijn op de online verkoop aan consumenten. Met het UNIZO E-commercelabel bent u en uw klant gerust dat uw webshop betrouwbaar is. Het label is enkel beschikbaar voor UNIZO-leden en wordt toegekend na een grondige juridische screening. U wordt daarbij begeleid tot uw webwinkel helemaal in orde is. Bovendien gebeurt jaarlijks een controle op basis van de toepasselijke en eventueel gewijzigde wetgeving.

Bundel de krachten met uw lokale collega's en bedien uw klanten ook online met Storesquare!

Begin 2016 werd Storesquare gelanceerd, een e-commerceplatform uitsluitend voor Vlaamse KMO’s. Roularta, KBC en UNIZO willen zo de stap naar online verkoop voor zelfstandige handelaars kleiner maken. Zo kan de consument ook te allen tijde bij zijn lokale handelaar kopen. Maar Storesquare is meer dan een online marktplaats: er wordt gezorgd voor de marketing, de financiële afhandeling, tot en met de aflevering bij de consument indien u dat wenst. Krijg een antwoord op al uw vragen op www.storesquare.be/handelaars

E-commerce Xpo: Start to e-commerce of net al heel actief?

De E-commerce Xpo geeft een antwoord op de vele vragen van iedereen die plannen heeft voor het starten, bouwen, en/of verder optimaliseren van een webshop. Meer dan honderd exposanten vertellen u alles over webshopontwikkeling, betalingssystemen, online marketing, … De expo brengt niet alleen alle aspecten uit de markt fysisch samen, maar stelt ook een indrukwekkend seminarieprogramma voor. In 2017 gaat de beurs door op maandag 6 en dinsdag 7 november 2017. De beurs is gratis na online registratie.

Versterk als handelaar uw online aanwezigheid zonder een financiële kater dankzij het project ‘Het internet. Ook uw zaak.’

Najaar 2015 lanceerden UNIZO en het Agentschap Innoveren en Ondernemen het project ‘Het internet. Ook uw zaak.’. Met de campagne willen we alle handelaars stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten. We zetten u concreet op weg met een overzicht van de mogelijkheden voor uw zaak en praktische tips. Doe ook zeker de e-scan en ontdek de mogelijkheden van het internet voor uw zaak en leer welke stappen u nog kan zetten. Wilt u concreet aan de slag met e-commerce? Bereken dan zeker eerst de financiële impact voor uw zaak. Maak gebruik van dit gratis financieel plan om de haalbaarheid te onderzoeken. Het project krijg steun van Europa via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling dat 268.800 euro investeert.

Verhoogde digitale investeringsaftrek van 13,5% voor webshops

Sinds augustus 2015 kunnen zowel zelfstandigen als kleine vennootschappen genieten van een verhoogde investeringsaftrek van 13,5% voor ‘investeringen in digitale vaste activa dienend voor de integratie en exploitatie van digitale betalings-en factureringssystemen’. Het doel van de maatregel is een toename van investeringen door KMO’s te realiseren in het kader van de digitale evolutie. Daarbij wordt in eerste instantie de overschakeling naar de e-factuur (elektronische factuur) en de aanschaf van een betaalterminal beoogd. Maar ook investeringen voor webshops of een witte kassa (geregistreerd kassasysteem, verplicht in de horeca) komen in aanmerking. Ontdek alle investeringen die in aanmerking komen voor de verhoogde investeringsaftrek voor digitale investeringen.

UNIZO-charter voor leveranciers betaalterminals

In het verleden waren er wel eens klachten van ondernemers over de leveranciers van betaalterminals. Die klachten gingen dan vooral over agressieve verkoopstechnieken, ontoereikende technische bijstand, extreem lange looptijden van huurcontracten en een gebrekkige klachtenbehandeling. Om u te helpen een goede leverancier te kiezen, ontwikkelde UNIZO een kwaliteitslabel voor leveranciers die voldoen aan minimumeisen inzake klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Leveranciers die voldoen aan de door UNIZO bepaalde minimumeisen, kunt u herkennen aan het 'Erkend Leverancier'-logo. Het certificaat werd ondertussen aan de volgende leveranciers toegekend:

We stelden ook een checklist samen waarop u moet letten bij het afsluiten van een contract met een leverancier van betaalterminals.

Lees meer over e-commerce op het UNIZO Kennisnet

Begeleiding nodig? Laat u bijstaan door onze E-commerce experten:

 

Ook interessant

 

Contactgegevens
T: 0800/20 750
Mail: retail@unizo.be

Team:

  • Mien Gillis, Retail Expert
  • Kim Mampaey, Coördinator Marketing-Communicatie
  • Elke Tielemans, Projectcoördinator Commerciële Inspiratie