“Ik ben wakker gemaakt”

Het opzet van Future Forward is simpel: je denkt na met iemand van UNIZO over hoe je toekomsttrends kunt binnenbrengen in jouw zaak. Karel Brems van de Fietsgarage nam de proef op de som.

TEKST Filip Huysegems – FOTO’S Ivan Put

Tom Broekmans, een van de Future Forwardbegeleiders van UNIZO, maakte een toer naar de toekomst met Karel Brems, van De Fietsgarage in Holsbeek.

Karel: “Future Forward kwam voor mij op het juiste moment. De Fietsgarage is geëvolueerd van een klassieke lokale fietsenmaker naar een zaak die ook duurdere fietsen verkoopt. Daar past de juiste uitstraling bij, en daar heb ik ruimte voor nodig, waar we nu zitten is het te klein. Binnenkort verhuizen we naar een ander adres, waar meer mogelijk is.”

Hoe past die Future Forward-begeleiding daarin?

Tom: “Heel wat trends van vandaag zijn te vertalen naar de retail en in dit geval de fietsenhandel. Een nieuwe en grotere locatie is een prima gelegenheid om stil te staan bij de zaakvoering en nieuwe kansen voor de toekomst op te sporen. Dat is de oefening die we gedaan hebben met Karel.”

Hoe zit die begeleiding in elkaar?

Tom: “Het stramien is dit: we komen drie keer samen. De eerste keer brengen we de onderneming in kaart, met het aanbod, de doelgroep, de visie, de sterktes en de knelpunten…  De tweede keer selecteren we enkele trends die relevant zijn voor, in Karels geval, de fietsenhandel. Bij de laatste bijeenkomst stellen we een actieplan voor, en kan Karel kiezen waarmee hij verder wil gaan.”

Welke trends kozen jullie voor de Fietsgarage?

Tom: “In de nieuwe vestiging zou hij op de beleving kunnen inspelen. De consument van vandaag wil niet simpelweg kopen, maar ook ervaren, zien, ruiken, betasten, sfeer snuiven. In het verlengde daarvan kun je rond je zaak een community creëren, met wedstrijden, uitstapjes, en klanten die jou promoten op de sociale media.”

Karel: “Dat ‘beleven’ vond ik vroeger, eerlijk gezegd, een beetje bullshit. Voor mij was techniek het belangrijkste. Maar wij volgen heel veel vakpers uit Nederland, en daar is beleving echt wel een hot item.”

Tom: “Verder denk ik dat Karel ook sterk staat in de behoefte van klanten aan authenticiteit. Hij is een lokale dealer, de mensen kennen hem, dat is een sterkte waar je kunt mee uitpakken. Maar ook storytelling en datagedreven ondernemen bieden kansen. ”

Datagedreven ondernemen, dat slaat op de fichebak met klantenkaarten?

Karel: (grinnikt) “We staan al iets verder dan een fichebak, hoor. Maar het is waar: we doen te weinig met de klantengegevens.”

Tom: “Met die data kun je je klanten een gepersonaliseerd aanbod geven. Dat heeft zijn nut, zeker als je een publiek hebt dat een budget te besteden heeft. Op die manier kan Karel als particuliere fietsenhandel zich onderscheiden van de ketens.”

Je had het ook over storytelling. Kun je dat begrip wat inkleden?

Tom: “We stellen vast dat mensen tegenwoordig minder feiten onthouden, en liever verhalen horen. Het helpt dus als je rond je business een interessant verhaal kunt vertellen.”

Een fietsenwinkel aan de voet van de Chartreuseberg, dat biedt mogelijkheden…

Karel: “De Chartreuseberg, hier vlakbij, is inderdaad de ideale berg om aan krachttraining te doen. We liggen ook aan de Sven Nys Fietsroute door het Hageland, en Frans Verbeeck (alias ‘de melkboer-coureur van Wilsele’, red.) kwam hier indertijd trainen. Dus deze buurt is voor fietsers altijd wat mythisch geweest.”

Heb je Tom wel eens tegengesproken?

Karel: “Jazeker. Omdat ik nog altijd weet wat ik het belangrijkste vind: kwaliteit en techniek. Die moeten in orde zijn voor al de rest erbij komt. In die ‘beleving’ wil ik ook niet te ver gaan, want op de duur hebben de mensen wel veel beleefd, maar hebben ze niks gekocht. Ik probeer daar nuchter in te blijven. Maar goed: Future Forward heeft mij wakker gemaakt. Alleen al het feit dat iemand mij vroeg: ‘Vertel eens over je business’, hielp me om de zaken eens goed op een rijtje te zetten, en van daaruit naar de toekomst te kijken.” 

Wil je meer informatie over Future Forward?

www.unizo.be/futureforward