Enkel op afspraak
Eén aanspreekpunt waar je onbeperkt gebruik van kan maken als UNIZO-lid.
Bellen, chatten, mailen,... kies het kanaal dat voor jou het meest geschikt is! Zonder wachtrijen of keuzetoetsen.
Wedstrijden op Facebook: wat mag, en wat mag niet?
Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via je Facebook Pagina. Let wel op dat hiervoor niet alle Facebook functies gebruikt mogen worden. Momenteel stellen de algemene voorwaarden dat de volgende functies niet gebruikt mogen worden:
Wat wel is toegestaan, is deelnemers vragen:
Opgelet met de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen!
Naast de richtlijnen van de verschillende sociale media zelf, moet je natuurlijk ook rekening houden met de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Als ondernemer mag u zelf geen tombola's of loterijen organiseren.
Individuele ondernemers mogen zelf wel betrokken worden, maar de organisatie is enkel toegestaan aan de Nationale Loterij of VZW's die daar een vergunning voor hebben gekregen.
Wel mag u als ondernemer een wedstrijd organiseren. Die worden immers niet door het lot bepaald, maar worden beheerst door een zekere kennis of behendigheid van de deelnemers (bijvoorbeeld beantwoorden van een (schiftings)vraag, bedenken van een slogan, posten van een originele quote of foto,…). Er mag geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel. Het is echter wel toegelaten om deelname aan de wedstrijd te koppelen aan het liken van uw Pagina.
Wedstrijdreglement niet vergeten!
Het is aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien dat al de voorwaarden bepaalt (deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden,…). Dit vermijdt achteraf mogelijks veel discussies. Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.
Volgens de Facebook Guidelines moeten nog een aantal elementen ook nog zeker worden vermeld; o.m. dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.