Ongevraagde pakketten: betalen of terugsturen?

Wat u niet besteld heeft, daar moet u ook niet voor betalen. Niemand kan u daartoe verplichten, niet als onderneming, noch als particulier. Dat geldt zowel voor producten als voor diensten die u worden opgestuurd. U mag die factuur dus rustig weggooien. Ook betalingsherinneringen kan u negeren. De verzender kan evenmin eisen dat u de ongevraagde producten terugstuurt, laat staan dat u voor de verzendkosten moet opdraaien. U moet de verzender helemaal niets laten weten. Het motto 'zwijgen is instemmen' gaat hier dus zeker niet op.

Als er bij dat soort praktijken iemand vervolgd moet worden, is het de afzender of verkoper zelf. Hij maakt zich schuldig aan afgedwongen verkoop, en dat is volstrekt onwettig. Ook zogenaamd gratis kennismakingspakketjes, waarbij de volgende zendingen betalend worden, zijn verboden. Ga dus zeker niet in op zulke aanbiedingen en stuur zeker niets ondertekend terug. Als u betalingsverzoeken krijgt via een incassobureau, betwist die dan formeel en verwittig in elk geval ook de economische inspectie. Alleen voor ondernemers voor een goed doel wordt onder bepaalde voorwaarden een uitzondering gemaakt.

Meer advies vindt u in onze maandelijkse Adviesbrief. Vandaag in uw brievenbus!