Om het risico op besmettingen met COVID-19 te beperken, moeten jouw medewerkers verplicht van thuis uit werken. Zolang hun functie dat toelaat, tenminste. Om dat te kunnen controleren, heeft de overheid een registratietool in het leven geroepen. Voortaan moet je als werkgever elke maand ingeven hoeveel medewerkers telewerken, en voor wie thuiswerk niet mogelijk is. Deze regel geldt voor iedereen, behalve de verplicht volledig gesloten ondernemingen en sectoren.
Je vindt de registratietool op de portaalsite van de RSZ.
Vanaf 1 april zal je dat thuiswerken moeten registreren via de applicatie 'Corona Telewerkaangifte'.
Niet of laattijdig invullen kan strikt genomen worden gesanctioneerd met een strafrechtelijke geldboete van € 400 tot € 4.000 of een administratieve geldboete van € 200 tot € 2.000.
De 'Corona Telewerkaangifte' bestaat uit vijf luiken of stappen, die je als werkgever moet doorlopen.
De sociale inspectiediensten zullen de door jou ingevulde data als referentiepunt hanteren wanneer zij het naleven van het telewerk controleren. De registratie geldt als een indicatie en niet als mathematische telling zoals bij pakweg het samenscholingsverbod. Wie een telewerkbare functie vervult, maar toch in de onderneming aanwezig is, zal zijn of haar aanwezigheid moeten kunnen verantwoorden onder andere met een attest.
UNIZO is niet te spreken over de 'Kafkaiaanse' registratieprocedure voor controle op telewerk! Zo overtreedt de...
Geplaatst door UNIZO op Vrijdag 26 maart 2021