Mag je zomaar wedstrijden organiseren met jouw professionele pagina op Facebook of andere sociale media?

Facebook, Twitter, instagram,... De sociale media zijn niet meer weg te slaan, ook niet voor jou als ondernemer. Ze geven je extra kanalen om commerciële acties te voeren om bestaande klanten te binden of nieuwe klanten te werven. Met welke regels moet je hierbij rekening houden? 

Om gebruik te kunnen maken van Facebook, Twitter, Instagram, … moet je je akkoord te verklaren met de algemene voorwaarden daarvan. Daarin staan reeds verschillende regels beschreven. Kijk deze dus altijd eerst na, aangezien er regelmatig wijzigingen worden in aangebracht.

Mag je in het kader van een commerciële activiteit op Facebook gebruik maken van ‘friends’ in plaats van ‘likes’?

In de algemene voorwaarden van Facebook wordt gesteld dat “profielen” (waar ‘friends’ mogelijk zijn) niet mogen worden aangewend voor commerciële activiteiten. Voor bedrijven/commerciële activiteiten laat Facebook in principe enkel de aanmaak van “Facebook Pagina’s” toe (die kunnen worden ‘geliked’). Een commerciële actie of voordelen koppelen aan het “frienden” van een Facebook pagina kan dus in principe niet. Het “liken” is in principe wel toegelaten.

Wedstrijden op Facebook: wat mag, en wat mag niet?

Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via je Facebook Pagina. Let wel op dat hiervoor niet alle Facebook functies gebruikt mogen worden. Momenteel stellen de algemene voorwaarden dat de volgende functies niet gebruikt mogen worden:

  • Share-functie: Deel deze pagina en win!” of andere “Like, Share & Win” acties zijn niet toegestaan door Facebook. Het is namelijk verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken!
  • Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto (van vb. de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan. Volgens de regels van Facebook moet een tag altijd bij een persoon geplaatst worden.
  • Deelnemers vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.

Wat wel is toegestaan, is deelnemers vragen:

  • jouw pagina te liken;
  • te reageren op geposte berichten of foto’s;
  • iets te posten op jouw pagina

Opgelet met de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen!

Naast de richtlijnen van de verschillende sociale media zelf, moet je natuurlijk ook rekening houden met de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Als ondernemer mag je zelf geen tombola's of loterijen organiseren.

  • Bij een tombola of loterij wordt de winnaar van de prijs of het geld enkel en alleen bepaald door het lot (bijvoorbeeld trekking van winnend nummer uit een grote trommel, of in het geval van Facebook: loting van een prijs onder alle personen die jouw Facebook Pagina geliked hebben, of Twitter: loting van een prijs onder iedereen die een bepaalde tweet “retweet” of aanmerkt als favoriet).

Individuele ondernemers mogen zelf wel betrokken worden, maar de organisatie is enkel toegestaan aan de Nationale Loterij of VZW's die daar een vergunning voor hebben gekregen.

Wel mag je als ondernemer een wedstrijd organiseren. Die worden immers niet door het lot bepaald, maar worden beheerst door een zekere kennis of behendigheid van de deelnemers (bijvoorbeeld beantwoorden van een (schiftings)vraag, bedenken van een slogan, posten van een originele quote of foto,…). Er mag geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel. Het is echter wel toegelaten om deelname aan de  wedstrijd te koppelen aan het liken van jouw Pagina.

  • Voorbeelden van toegelaten wedstrijden op Facebook zijn: “De meest originele reactie wint”, “De foto met de meeste likes wint” (dit is een actie die uiteraard veel ‘reclame’/reacties kan opleveren), “Diegene die de wedstrijd- en/of schiftingsvraag het meest correct beantwoordde wint”, “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”, “verzin de leukste titel voor deze foto”, …

Wedstrijdreglement niet vergeten!

Het is aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien dat al de voorwaarden bepaalt (deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden,…). Dit vermijdt achteraf mogelijks veel discussies. Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.

Volgens de Facebook Guidelines moeten nog een aantal elementen ook nog zeker worden vermeld; o.m. dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.

Meer over: Commerciële acties, Promoties, Wedstrijden, tombola's, loterijen, Social media

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!